Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

bookmark bookmark
Eliza Vaş On April - 21 - 2012

Când spui Timişoara, gândul zboară repede la verde. Pentru că e o capitală de judeţ ce se distinge prin parcurile frumoase şi arhitectura care dă aerul unui loc boem. Pe de altă parte, când spui “verde”, e greu să nu formezi următoarea expresie şi anume “Verde pentru Biciclete” . Campania  este prima iniţiativă oficială din Timişoara care încurajează adoptarea mersului pe bicicletă ca şi alternativă ecologică pentru deplasarea prin oraş. Într-o scurtă promenadă pe internet, am dat de Romina Faur, coordonatorul acestui eveniment, care a fost amabilă să ne răspundă la un set de întrebări.

În continuare, puteţi citi dialogul virtual.

 1. De unde a pornit ideea “Pedalarea de primăvară”?

Totul a început în 2008, cu o “Numărătoare” a bicicletelor din Timişoara. De atunci, o dată la 6 luni, organizăm o plimbare de amploare în oraş, pe biciclete. În luna aprilie facem o Pedalare, iar în octombrie, o Numărătoare – în loc de boboci, la noi, toamna se numară bicicliştii.

2. Care sunt principalele activităţi ale ong-ului organizator?

Verde pentru Biciclete este o campanie pentru pedalare realizată de către Fundaţia Bega. Pe site-ul nostru, gasiţi mai multe informaţii legate strict de fundaţie: http://fundatiabega.ro/

Verde pentru biciclete şi-a propus încă de la început să schimbe lucrurile în Timisoara. Sa creăm o cultură a mersului pe bicicletă. Să schimbam mentalităţi, dupa ce reuşim să schimbăm atitudini. Să doborâm bariere. Să aducem mersul pe bicicleta la nivelul de stil de viaţă.

Cel de-al doilea eveniment de sub această cupolă a fost “Măsuri de siguranţă în trafic” (22 noiembrie 2008), în cadrul caruia au fost distribuite elemente informative cu privire la principalele măsuri de care trebuie să ţină cont participanţii la trafic, precum şi numere de biciclist şi elemente de semnalizare.

Al treilea eveniment s-a derulat în perioada 8.12.08-25.01.09 sub forma unui concurs online denumit “Amintiri pe două roţi”. A urmat apoi “Siguranţa în trafic a tinerilor biciclişti”(12.02-28.03.09), un proiect care a presupus susţinerea unor cursuri de siguranţă rutieră de către reprezentanţi ai Serviciului Politiei Rutiere Timişoara în faţa elevilor de liceu şi s-a finalizat printr-un concurs interşcolar, cu proba teoretică şi practică (parcurgerea unui traseu cu obstacole).

În decembrie 2009, „Verde pentru Biciclete” a instalat un brad de Crăciun în Piaţa Operei din Timişoara, care a fost parţial iluminat prin curentul generat prin pedalare. A fost prima acţiune de acest gen realizată la noi în ţară. De asemenea, am atras atenţia asupra faptului că Moş Crăciun poate fi biciclist şi am oferit, în colaborare cu Velospeed Curier, serviciul de închiriere Moşi Crăciuni pe bicicletă. Totodata, am ajutat la realizarea unei donaţii pentru Azilul de Bătrâni.

3. Cum s-au desfăşurat ediţiile precedente?

Ediţiile precedente s-au desfăşurat excelent! În medie, participă 1000 de biciclisti timişoreni (şi nu numai!). Evenimentele organizate de noi sunt cele mai ample din acest punct de vedere. Sunt accesibile tuturor, indiferent de vârstă, experienţă, arie profesională, cultură, statut social…

În general, adunarea are loc la ora 10:00, la Casa Verde pentru Biciclete. Până la plecare, distribuim numere de bicicletă celor care îşi doresc unul şi nu au deja. Împărţim stickere cu “Şi eu susţin Verde pentru Biciclete”, baloane, etc.

4. Cât de deschişi sunt timişorenii la astfel de activităţi?

Timişorenii sunt extrem de deschişi la astfel de activităţi. Sunt binevoitori şi se simt implicaţi. Doresc o schimbare şi acest lucru se simte. Iar acum, s-au obişnuit de-a dreptul cu ieşirile noastre. Şi vorbesc şi din punctul de vedere al celorlalţi participanţi la trafic. De fiecare dată când ieşim să pedălam, ne întâlnim cu şoferi care îşi propun să vină şi ei pe bicicletă data viitoare. 🙂

5. Se mai desfăşoară alte evenimente de acest gen în România?

Din cate ştiu, există mişcări de acest gen (deşi nu prind o astfel de amploare) în Bucureşti, Cluj, Oradea… Însă mişcarea noastră, în Timişoara, este prima oficială la noi . Mai exista şi evenimente gen “Masa Critică” – întâlniri pe bicicletă în ultima vineri din fiecare lună, teoretic neorganizate.

6. Aveţi o evidenţă a persoanelor care folosesc bicicleta în detrimentul altor mijloace de transport?

Pot să vă spun că până acum noi am distribuit peste 11.000 de numere de bicicletă. Aceasta “înmatriculare” a bicicletelor este una neoficială, dar scopul ei este de a promova campania VpB şi de a-i face pe biciclişti să simtă că aparţin comunităţii.

7. Sunt piste pentru biciclişti în Timişoara? Cum se descurcă în trafic?

Există piste pentru biciclişti în Timişoara. De când am iniţiat campania şi până în prezent s-au construit piste, iar autorităţile locale auînceput să fie receptive la necesităţile bicicliştilor. A existat o perioadă de acomodare a bicicliştilor, dar treptat aceştia au câştigat respectul şoferilor. Verde pentru Biciclete promovează şi egalitatea în trafic.

8.  Cum vă susţin autorităţile locale în aceste demersuri?

Autorităţile locale ne-au fost alături încă de la început şi ne-au sprijinit inclusiv prin construirea de noi piste în anumite zone unde acestea nu existau. Iar recent, au devenit parteneri la deschiderea primului centru profesionist de închiriere biciclete în Timişoara. Pana acum au existat, sporadic, minicentre de închiriere biciclete, cu maxim 10 biciclete disponibile. Acum, 100 de biciclete sunt puse la dispoziţia timisorenilor prin programul I’velo, realizat de către Asociaţia Green Revolution.

Acum 3 ani, poliţiştii comunitari au îmbrăţişat ideea mersului pe bicicletă şi Fundaţia Bega, prin Verde pentru Biciclete, a oferit un număr de 20 de biciclete mountainbike, dotate corespunzător.

9. Care e cea mai frumoasă experienţă de învăţare pe care aţi avut-o în urma acestui eveniment?

Toate acţiunile noastre sunt deosebite, deşi merg pe aceeaşi structură. În ceea ce mă priveşte personal, am învăţat că, pentru o cauza nobilă, pentru sănătatea comunităţii în care trăim, oamenii se implică în mod voluntar, cu mult drag. Am cunoscut oameni care au contribuit enorm la promovarea evenimentului, în alte medii decat cele obişnuite.
Trebuie să credem cu adevarat în ceea ce facem. Altfel, acţiunile noastre sunt fără substanţă, fără valoare!

10. E bicicleta mijlocul de transport al viitorului?

Cu siguranţă este un mijloc de transport sustenabil, fiind nepoluant, accesibil şi implicând costuri minime. În viitor, bicicleta ar trebui să fie nelipsită din viaţa de zi cu zi. Pedalând în oraş, spre serviciu, la şcoală, în parc sau la cumpărături, vom avea o minte sănătoasă într-un corp sănătos, şi automat un oras mai liber în care vom respira un aer mai curat. Marile oraşe din Europa sunt mult mai dezvoltate din punct de vedere al infrastructurii, iar oamenii au transformat bicicleta într-un stil de viaţă. Asta ne propunem şi noi şi suntem optimişti ţinând cont de rezultatele obţinute până în prezent, iar în câţiva ani sperăm că şi timişorenii să utilizeze bicicleta ca principal mijloc de transport.

Pedalarea de primăvară

„Verde pentru Biciclete” are plăcerea de a-i invita pe toți timișorenii să pedaleze din nou împreună pe străzile orașului la “Pedalarea de Primăvară” din data de 22 aprilie 2012. Acest eveniment are drept scop încurajarea utilizării bicicletei de către timișoreni ca alternativă de deplasare în scop recreativ sau sportiv şi în activităţile cotidiene.

„Pedalarea de primăvară” va continua seria de activităţi în aer liber, mult așteptate de timişoreni, o dată cu venirea primăverii. În acest sens, „Verde pentru Biciclete” a pregătit un program special:

-la ora 10:00 se va da adunarea bicicliștilor pe Platforma Timco – la Casa „Verde pentru Biciclete”; în așteptarea plimbării, timișorenii care nu au deja un număr de bicicletă vor primi unul în mod gratuit.

-la ora 11:00, cei prezenți vor pedala pe următorul traseu: Calea Circumvalațiunii – Bulevardul Republicii – Bulevardul Iuliu Maniu – Bulevardul 16 Decembrie – Bulevardul Constantin Brâncoveanu – Splaiul Tudor Vladimirescu – Bulevardul Mihai Viteazul – Bulevardul Victor Babeș – Strada Cluj – Bulevardul Corneliu Coposu – Splaiul Nistrului – Piața Badea Cârțan – Bulevardul Take Ionescu – Strada Popa Șapca – Parcarea Iulius Mall – Calea Circumvalațiunii – Strada Gheorghe Lazăr – Piața Mărăști – Piața Unirii.

-la ora 12:30, la finalul plimbării pe biciclete, se va poposi în Piața Unirii

 

Să înceapă pedalarea de primăvară!

Articole asemanatoare: