Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

bookmark bookmark
Mihaela Truică On March - 27 - 2012

Cred că cei mai mulți dintre noi vedem aproape zilnic în zonele din cartierul în care locuim, în zonele în care lucrăm, mergem la școală sau la facultate așa numiții „oameni ai străzii”, însă v-ați întrebat vreodată ce se întâmplă cu acești oameni dincolo de acele câteva secunde sau minute în care am avut un contact vizual cu ei sau pur și simplu i-am observat ca trecători grăbiți în drumul nostru?

Cum ar fi dacă ar exista un serviciu prin care s-ar încerca ajutorarea acestor oameni în sensul de contribuire la reintegrarea lor în societate și orientarea spre un stil de viață adaptat demnității pe care orice om ar trebui să o aibă?

Ei bine, de curând am întâlnit astfel de oameni care au recunoscut  această nevoie și au luat deja inițiativa de ajuta aceste persoane fără adăpost începând de la ajutoare medicale, sociale sau psihologice. Vă invităm să ascultăm în cele ce urmează povestea  Samusocial (Serviciul de Ajutor Mobil de Urgentă Socială) spusă de Sabina Nicolae, Director Executiv Samusocial, România.

Când și cum a apărut motivația de a înființa Samusocial? Care este ideea din spatele poveștii care se desfășoare astăzi?

Samusocial din România este o organizație neguvernamentală românească creată în ianuarie 2004 sub egida Samusocial Internațional. Asociația a preluat și dezvoltat un proiect inițiat pentru persoanele adulte fără adăpost din 1998 de către organizația Medici Fără Frontiere-Belgia, precum și personalul care lucra în acest proiect.

Samusocial din România este un dispozitiv de intervenție de urgență care vine în întâmpinarea persoanelor celor mai desocializate care au fost reduse la stadiul de simplă supraviețuire. Dar nu numai.

Samusocial din România oferă beneficiarilor săi asistență socială, medicală și psihiatrică în cadrul Cabinetului Medico-psiho-social dar și direct în strada, prin Echipele Mobile.

În evidențele Samusocial sunt înregistrate, până în 2011, un număr de 4414 fișe sociale ale beneficiarilor. Acest lucru înseamnă tot atâția oameni care au beneficiat și beneficiază în continuare de serviciile oferite de către asociația noastră.

Important este faptul că, Samusocial a apărut ca răspuns la nevoile persoanelor adulte fără adăpost și apoi și-a dezvoltat serviciile și și-a lărgit grupul țintă, cuprinzând și alte grupuri dezavantajate.

2. De unde denumirea de Samusocial?

 Samusocial înseamnă Serviciul de Ajutor Mobil de Urgenţă Socială. Astfel, prin intervenția directă în stradă a Echipelor Mobile, beneficiarii primesc ajutor, îndrumare și consiliere. În anumite cazuri, beneficiarii solicită ajutorul echipelor pentru intervenția asistentului social sau a medicului la anumite instituții sau pentru eliberarea anumitor acte.

3. Cum ajungeți la oamenii pe care-i ajutați? Aveți anumite criterii exacte?

Samusocial din România a acționat încă de la început prin intermediul Echipelor Mobile. În prezent avem trei echipe mobile: o Echipă Mobilă de Zi ce funcționează în zilele de luni și joi – care are în structură un medic generalist, un asistent social și un șofer, o Echipă Mobilă Psihiatrică ce funcționează luni și marți de la 17.00 la 23.00 – are în structură un medic psihiatru, un asistent social și un șofer, și o Echipă Mobilă Generalistă ce funcționează de miercuri până vineri în același interval orar – are în structură un medic generalist, un asistent social și un șofer.

Echipele mobile au drept scop identificarea de noi cazuri de adulți ai străzii, cei care nu reușesc sau nu știu să ajungă singuri la cabinetul nostru. Personalul de pe echipele mobile le asigură asistența necesară celor găsiți în stradă dar și monitorizează cazurile deja existente în bazele noastre de date. Cei găsiți în stradă beneficiază de servicii medicale și sociale, sunt însoțiți la instituțiile de care au nevoie, sunt referiți către spitale sau adăposturi de noapte. Pentru a-și îndeplini sarcinile, Echipele Mobile străbat străzile din București și de fiecare dată când întâlnesc beneficiari în drumul lor se opresc pentru a-i asista.

4 . Cum încercați să-i ajutați  pe acești oameni?

Samusocial din România este singura organizație neguvernamentală din București care oferă direct în stradă asistență socială și medicală persoanelor adulte fără adăpost. În prezent sunt estimați în București mai bine de 5.000 de persoane, înregistrate în fișele sociale ale organizației.

Serviciile pe care Samusocial din România le oferă constau în asistență socială, medicală, psihiatrică, consiliere psihologică, consiliere ocupațională.

În cadrul Cabinetului Medico-Psiho-Social beneficiarii au la dispoziție un cabinet medical unde pot venisă le fie monitorizată starea de sănătate, în baza prescripției medicului generalist li se eliberează medicamente din farmacia socială a centrului nostru, li se pansează răni, sau le sunt monitorizate bolile cronice.

Deasemenea, în cadrul Cabinetului Medico-Psiho-Social se pot adresa cabinetului social unde sunt ajutați, consiliați și îndrumați către instituțiile de unde se pot elibera acte de identitate, se obțin pensii și alte acte necesare. De cele mai multe ori, asistenții sociali din cadrul cabinetului însoțesc beneficiarii la secțiile de poliție pentru a li se întocmi cărtile de identitate, la casele de pensii din București sau din provincie (în zonele apropiate de Capitală), unde depun în numele beneficiarilor dosare pentru obținerea de pensii pe caz de boală, certificate de handicap, cărți de muncă. Colegii noștri intermediază obținerea de locuri de muncă pentru cei care doresc să obțină un venit sau îi ajută să participe la cursuri de formare profesională.

Pentru beneficiarii care doresc să fie ajutați și care și-au propus să iasă din această situație foarte grea, cabinetul psihologului le stă la dispoziție. De multe ori, beneficiarii care se pregătesc să înceapă munca au nevoie de suport și consiliere pentru a-și redobândi încrederea în propriile forțe, a nu se mai simți marginalizați. De aceea, în cadrul Cabinetului Medico-Psiho-Social se desfășoara un Atelier Ocupațional care are drept scop socializarea, antrenarea în a respecta un program de lucru, redobândirea capacității de a îndeplini sarcini cu responsabilitate sau de a învăța să se lucreze în echipă. Împreună cu consilierul ocupațional și asistentul social, beneficiarii învață cum să creeze un CV, cum să caute de lucru și cum să   se prezinte la un interviu de angajare.

Tot în cadrul Cabinetului Medico-Psiho-Social beneficiarilor li se pune la dispoziție baia socială, formată din 4 dușuri, unde se pot igieniza, își pot schimba hainele (lenjeria intimă) cu altele noi pe care le primesc din partea Samusocial din România. De asemenea, li se oferă și produse de îmbrăcăminte pe care asociația le primește din donații de la persoane fizice sau companii, haine curate pe care aceștia le aduc la sediile organizației.

Cu ajutorul partenerilor, în fiecare zi de luni până vineri, distribuim dimineața o porție caldă de mâncare beneficiarilor care vin la Cabinetului Medico-Psiho-Social.

Majoritatea beneficiarilor care se prezintă la Cabinetul Medico-Psiho-Social au fost referiți de Echipele Mobile ale Samusocial sau au fost direcționați de alte persoane fără adăpost care știu de Samusocial.

 5. Povestiți-ne vă rog cum decurge o zi obișnuită pentru oamenii din Samusocial?

Samusocial din România are în prezent 20 de angajați – 4 asistenți sociali, 3 medici generaliști, 1 psihiatru, 1 psiholog, 1 consilier ocupațional, 1 farmacistă, 2 asistenți polivalenți, 2 șoferi, 1 coordonator de proiecte, 1 administrator financiar, 1 asistent de proiecte, 1 manager de comunicare și 1 Director Executiv.

În ceea ce privește activitatea din cadrul Cabinetului Medico-Psiho-Social, programul de lucru începe la ora 9.00, de luni până vineri, și se continuă de la ora 17.00 cu echipele mobile.

În curtea Cabinetului Medico-Psiho-Social sunt beneficiari care doresc să intre la cabinetele unde au nevoie înca de la 8,30. După ce primesc mâncarea, aceștia intră pe rând la cabinetele unde au nevoie.

Odată intrați la cabinetul social aceștia sunt puși în temă cu specificul Samusocial, în cazul în care sunt beneficiari noi, și se creează un traseu al nevoilor specifice fiecărui caz în parte. Pentru cei care sunt beneficiari mai vechi, aceștia urmează deja un traseu al acțiunilor ce le sunt necesare întru recuperare, sunt direcționați către instituții specifice pentru eliberarea anumitor acte și de cele mai multe ori sunt insoțiți de către un asistent social.

Cei care au probleme medicale sunt consultați și direcționați sau însoțiți către instituțiile medicale specifice. Unii dintre ei au nevoie doar de anumite medicamente pentru bolile cronice de care suferă deja, medicamente pe care le găsesc în farmacia Samusocial, în funcție de posibilități, sau au nevoie de pansamente pentru plăgi deschise. În cazurile în care beneficiarii au nevoie de intervenții chirurgicale, medicii generaliști de la Cabinetul Medico-Psiho-Social fac demersurile necesare pentru a le obține intervențiile în spitalele de specialitate. Pentru cei care au nevoie de proteze sau intervenții chirurgicale complicate, eforturile sunt mai mari, deoarece Samusocial din România nu dispune întotdeauna de fonduri pentru astfel de intervenții, însa în urma campaniilor on-line reușim încet, dar sigur, să strângem suma necesară și să ducem la bun sfarșit intervenția necesară. (vezi cazul pentru interveniție de înlocuire de cristalin la ambii ochi: http://www.samusocial.ro/donatii/valentin-z/)

6. Puteți să ne împărtătașiți o poveste care v-a impresionat de-a lungul perioadei petrecute aici?

Un caz care mi-a fost drag și în care am crezut a fost cazul Dlui Zăhărescu, un om serios, care a avut nevoie de intervenție chirurgicală la ambii ochi. Puteți să aflați toată povestea spusă chiar de el de pe link-ul http://www.samusocial.ro/donatii/valentin-z/ .


7. Cum credeți că v-ar putea ajuta oameni din afara organizației, doritori să participe la astfel de acțiuni, dacă este posibil….          

Cei care doresc să se implice ne pot ajuta cu donații în bani sau îmbrăcăminte și încălțăminte. Contul în care pot face donații în Lei este:

Nume client: SAMUSOCIAL din România
Cod IBAN: RO93BRDE441SV49929504410
BRD GSG Agenția Carol
CUI: 16050641

Pentru cei care ne pot ajuta cu îmbrăcăminte și încălțăminte, în funcție de anotimp, îi rugăm ca produsele donate să fie în stare cât mai bună, curate, pentru că ele sunt destinate unor oameni și trebuie să le arătăm respectul cuvenit. Cele două sedii ale Samusocial din România unde pot fi aduse donațiile sunt: Sediul administrativ – Str. Cluceru Udricani, nr 1-3, bl 106A, parter, tronson 1, sector 3, București; și sediul social unde se lucrează cu beneficiarii – Șos. Grozăvești nr 82 Bis, sector 6, Bucurști (vezi harta cu adresele: http://www.samusocial.ro/contact/contact-samusocial/)

Din pacăte, având în vedere categoria de public cu care lucrăm, nu prea putem implica foarte mult voluntari în activitățile de asistență socială și medicala, deoarece lucrul cu beneficiarii este complex și necesită pregătire de specialitate.

 8. Cum vă gândiți să continuați acest proiect pe viitor? Planuri noi?   

Samusocial din România funcționează pe baza proiectelor pe care le implementează. Partenerii care cred în continuare în activitățile și proiectele Samusocial finanțează an de an eforturile echipelor Samusocial. Printre aceștia se numără: Carrefour Romania, Fundația Internaționala Carrefour, Alcatel Romania, BRD Groupe Societe Generale, ApaNova București, Fundatia Soros, United Way și alții.

Pentru a ne continua activitățile au fost depuse proiecte pentru accesarea Fondurilor Europene, proiecte ce dezvoltă activitățile de reinserție socio-profesională. Din păcate, suntem nevoiți să așteptăm de 14 luni evaluarea proiectelor depuse care se pare că vor mai necesita timp suplimentar.

Planuri avem. Dorim să dezvoltăm mici întreprinderi de economie socială. Am stabilit că una dintre nevoile neacoperite ale beneficiarilor noștri sunt locurile de muncă pe piața reală a muncii. Dar pentru aceasta așteptăm evaluarea proiectelor depuse la POSDRU. Dorim să ne încheiem proiectul adăpostului de noapte, proiect ce a rămas nefinalizat prin bunăvoința Primăriei Generale a Capitalei.

 

Articole asemanatoare:

Categorii: Interviuri