Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

bookmark bookmark
Cristina Chelaru On March - 29 - 2012

file0001252377714 (1)Priveşti în jur şi vezi că e nevoie de nişte schimbări? Ai câteva idei şi vrei să te implici mai mult, să fii tu „agentul schimbării”? Bine-ai venit în club: eşti pe cale să devii voluntar sau activist în sectorul non-guvernamental!

Ce urmează? Afli că cea mai bună cale este iniţierea unui ONG, şi posibil să devii chiar tu promotorul: eşti deja ceva mai mult decât un om cu o idee. Dar cum până şi un castel de nisip are tehnologia lui de construcţie, aşa şi pentru un ONG care să reziste mai mult de-o vară, e nevoie de ceva mai mult decât idei şi bune intenţii.

Deci până să treci la fapte măreţe, poate că sunt câteva mici „ ingrediente secrete” din reţeta succesului, pe care încă nu le ştii.

Aşadar, dacă vrei să evoluezi la stadiul de omul care are un plan, hai să nu re-inventăm noi apa caldă şi să tragem cu urechea la ce au de spus experţii.

Şi fiindcă „două capete sunt mai bune decât unul”, am chemat pe scenă două asemenea „voci” antrenate, cu şcoală, dar mai ales cu experienţă: Cristiana Cotoi şi Mădălina Iorga, un duet tânăr marca www.inventeaza.ro/.

 

Aşadar, pe drumul de la vorbe la fapte,

PASUL 1: am o idee, un proiect, ce fac mai departe ?

Cristiana Cotoi:

Din punctul meu de vedere, cel mai important aspect este să acumulezi experienţă ca voluntar şi să te implici cât de mult în diverse echipe de proiect înainte de a înfiinţa un ONG. Acest lucru te va ajuta să îţi faci o viziune despre ce înseamnă un ONG şi care sunt principalii actori care pot avea influenţă asupra activităţii unei organizaţii non-profit.

Totodată, atunci când ai o idee de proiect, trebuie să conştientizezi că nu poţi să pleci la drum singur. E bine să ai lângă tine cel puţin două – trei persoane cu care să te sfătuieşti, dar şi parteneri care să fie alături de proiect.

Mădălina Iorga:

Ideea, oricât de „măreaţă” (şi mă refer aici atât la impactul pe care se presupune că îl va avea în domeniul pe care îl vizează, cât şi la aspecte precum gradul de noutate, amploarea etc.) este lipsită de valoare dacă nu ai o viziune clară.

Ca atare, este important să poţi să faci un pas  mai departe şi să îţi imaginezi cum va arăta ideea ta în practică. Este important acest aspect pentru că traseul de la concept la produs este un proces complex, care impune o planificare cât mai riguroasă înainte de a trece la acţiune.

Dacă eşti începător în domeniul non-guvernamental, care oricum în plan local se menţine în faza incipientă de dezvoltare, cred că trebuie să iei „pulsul pieţei” pe care vrei să evoluezi ulterior.

Da, implicarea este unul dintre factorii cheie în acest sens. Eu, de exemplu, am avut multe de învăţat din varii activităţi în care m-am implicat şi unde am avut ocazia să îmi asum roluri variate – voluntar în cadrul unui festival de film, voluntar în organizarea de sesiuni de admitere, la nivelul facultăţii, voluntar în cadrul a diverse echipe de cercetare şi altele.

Apoi, dacă ai o idee, vorbeşte despre ea cu ceilalţi. Un dialog deschis pe acest subiect te poate ajuta nu numai să îţi rafinezi conceptul iniţial, ci şi să întâlneşti persoane interesate în ceea ce iţi propui să dezvolţi, cu care ulterior poţi colabora în acest sector.

În plus, chiar dacă eşti ataşat emoţional de proiectul pe care l-ai creionat, trebuie să înţelegi că nu poti să îl creşti de unul singur. Aşa că ar fi bine să îţi creezi o echipă în care să integrezi persoane cu abilităţi şi expertize complementare.

Astfel, eu zic că daca ai o idee bună, o echipă bine structurată şi eşti atent la ceea ce se întâmplă în jurul tău, ai mari şanse să treci la acţiune şi să realizezi ceea ce ţi-ai propus în sectorul ONG.

 

PASUL 2: există o reţetă a succesului?

Cristiana Cotoi:

Nu ştiu în ce masură există o reţetă a paşilor de succes. Cred că există câteva reguli generale de care trebuie să ţii cont precum: vizibilitate, parteneriate, echipă, accesibilitatea informaţiei, calitate, iar în rest să ai iniţiativă, receptivitate la feedback şi capacitate de a te adapta indiferent de context.

 

Mădălina Iorga:

Aici aş răspunde „depinde”  – cu riscul de a cădea în derizoriu. Dar îţi spun şi de ce îmi asum acest risc: pentru că se pune accent pe anumite elemente/instrumente/tehnici/strategii/direcţii de acţiune în funcţie de specificul fiecărui ONG.

Ce am observat noi, în activitatea noastra de până acum la inventeaza.ro, este că trebuie să le spui oamenilor că exişti: verbal/non-verbal, formal/informal, face-to-face/mediat – online (website, newsletter, Facebook, grupuri de discuţii etc.), presă scrisa, radio, TV.

Şi da, poţi să le împărtăşeşti ce faci la ONG nu numai personelor din cercul de prieteni sau cunoştinţe, ci, de ce nu, chiar persoanei lânga care stai în metrou. Astfel, îţi creezi o reţea de contacte, faci networking.

Apoi, la fel de important este să ştii foarte clar ce vrei – dacă apar schimbări, nu trebuie să renunţi. Este în regulă să faci un pas înapoi,  dar pentru a reevalua situaţia, modificând punctual acele variabile/elemente care nu mai sunt valabile sau viabile în contextul în discuţie.

 

 PASUL 3: am pus de toate, de ce n-a reuşit reţeta?

 

Cristiana Cotoi:

Există şi business-uri care eşuează, nu e aşa?  Problemele pot să apară de pretutindeni, însă este important să realizezi că mediul în care activezi este dinamic, iar acest aspect impune adaptare continuă.

Totuşi, după părerea mea, iniţiativele pot eşua pentru că nu sunt comunicate suficient, nu au susţinere sau echipa de proiect (voluntarii) nu sunt suficient de motivaţi pentru a-şi atinge scopul, şi aici permite-mi să amintesc importanţa management-ului voluntarilor (ok…îi atrag în organizaţie, însă cum îi păstrez?).

 

Mădălina Iorga:

După cum am amintit şi mai sus, drumul de la idee la implementare este pavat cu bune intenşii. Nimic mai adevărat, dar … Da, există un „dar” pentru că entuziasmul, angajamentul, implicarea, pasiunea  sau cum vrei să le numeşti, reprezintă trigger-ul şi, mai departe, elementele care alimentează reuşita.

Însă dacă de aici ne tragem energia necesară pentru a dezvolta ceea ce ne-am propus, pentru a fi eficienţi nbso online casino reviews avem cu siguranţă nevoie şi de knowledge: trebuie să ştim exact ce vrem, cum vrem, când vrem, de ce vrem şi lista poate continua.

Mai mult decât atât, trebuie să conştientizăm că nu suntem singuri pe o insulă pustie, ci suntem supuşi fenomenului cunoscut drept „the butterfly effect” – de aceea este bine să fim permanent la curent cu ceea ce se întâmplă în jurul nostru, să nu ne limităm la sfera noastră de activitate şi să vedem interdependenţele din mediu la nivel macro.

De aceea, ar trebui să percepem propria organizaţie ca pe un sistem deschis, care îşi ajustează outputurile în funcţie de ceea ce primeşte din mediu (input-uri). 

 

PASUL 4: eu vreau să reuşesc, dar …

 

Cristiana Cotoi:

Important este să nu tratezi lucrurile care te înconjoară precum un posibil inamic ci ca pe o oportunitate. Eu am aplicat zicala „mă dai afară pe uşă, eu intru pe geam, mă dai afară pe geam, eu intru pe uşă”.

 

Mădălina Iorga:

Personal consider că cel mai mare inamic al tău eşti tu însuţi – majoritatea lucrurilor depind de tine şi de alegerile pe care le faci.

De altfel, în domeniul acesta, „agresivitatea” (indiferent de forma pe care o îmbracă şi de intensitatea cu care se manifestă) nu îşi are rostul, pentru că sectorul ONG nu este, sau cel puţin nu ar trebui să fie unul concurenţial.

Este bine să laşi întotdeauna o portiţă, dar la fel de important este să te documentezi înainte de a iniţia un dialog cu cineva (persoană/instituţie/companie).

 

PASUL 5: de la cine pot învăţa, am un model?

 Cristiana Cotoi:

Există peste tot în lume ONG-uri care pot fi date ca exemplu de bună practică şi care au reuşit să treacă peste barielele întâlnite, fie ele de cultură sau context.

Personal, sunt voluntar în cadrul Centrului de Creaţie Tehnică pentru Tineret (inventeaza.ro), un ONG tânăr, înfiinţat in iunie 2011 şi care îşi propune să sprijine iniţiativele inovatoare ale tinerilor în domenii precum transport, mediu sau energie.

Cred că suntem un exemplu de bună practică. Avem mai puţin de un an şi iată că până acum am participat la o serie de concursuri unde am câştigat şi câteva premii, am organizat şi livrat câte un workshop aproape în fiecare lună, urmează să organizăm competiţii de robotica pentru studenţi şi de asemenea, ne vom implica activ în educaţia elevilor în ceea ce priveşte electronica şi robotica.

În acest sens am şi demarat workshop-uri gratuite de iniţiere în arduino

(http://www.inventeaza.ro/produse/placa-cu-relee-pentru-arduino) iar primul eveniment va avea loc la Şcoala Generală din Satul Jugureni.

Mădălina Iorga:

Aici subscriu.

 

 Mini-CV-uri:

Cristiana Cotoi

Experienţă de 5 ani în coordonarea proiectelor de asistenţă tehnică finanţate prin fonduri europene. Coordonator programe de formare profesională şi formator & manager proiect autorizat CNFPA, precum şi specialist informare şi PR în cadrul proiectelor cu finanţare UE. Absolventă a Universităţii Româno – Americane Bucureşti, Facultatea de Management şi Marketing şi absolventă a Masteratului de Comunicare Managerială şi Resurse Umane din cadrul Facultăţii de Comunicare şi Relaşii Publice SNSPA. Actualmente urmează Professional MBA Project & Process Management la WU – Vienna University of Economics and Business.

Mădălina Iorga:

Experienţă în elaborarea de proiecte de (re)acreditare/autorizare instituţională pentru diverse forme de învţăamânt universitar. Expert-colaborator în implementarea de proiecte finanţate prin fonduri structurale. Activităţi de cercetare în domeniul psihologiei industrial-organizaţionale. Licenţiată în Comunicare şi Relaţii Publice, respectiv absolventă a Masteratului de Comunicare Managerială şi Resurse Umane din cadrul Facultăţii de Comunicare şi Relatii Publice, SNSPA.

Link-uri utile:

http://inventeaza.ro/cursuri/tehnici-de-promovare-ong-urilor

http://www.facebook.com/CreativeTechnologists

http://matadornetwork.com/change/how-to-start-a-successful-ngo-in-10-steps/

UNDP’s guide to NGO networking

Idealist.org

Matador’s Grassroots NGO network

http://imperfectaction.com/blog/2009/03/04/entrepreneurship/definition-of-success/

 

 

 

 

Articole asemanatoare:

4 Comentarii

  1. MOCANU DELIA says:

    Buna, si eu vreau sa devin voluntar pt a reusi la un moment dat sa-mi duc la bun sfarsit visul/visele…ma poate ajuta cineva cu mai multe info?

    • Cristina Chelaru says:

      Delia, primul pas deja l-ai facut, urmeaza sa vezi in ce domeniu ti-ar placea sa voluntariezi. Faci o lista via internet a ONG-urilor care activeaza in domeniul ales. Cele mai multe dintre acestea, daca nu chiar toate, au informatii despre oportunitati de a fi voluntar in activitatile lor sau ofera stagii de internship, dupa care poti deveni membru al echipei lor.
      De asemenea, te poti abona la blog-urile, grupurile de Facebook si site-urile care ofera informatii despre acest domeniu si e imposibil sa nu gasesti ceva care sa te atraga … Mult succes!

  2. valcu dana says:

    as vrea sa fac un ong sa pot ajuta copii de romi sa invete.am o multime de copii care nu stiu sa numere sau sa citeasca nu merg la gradinita sau scoala si as vrea sa fac ceva pt ei.sunt si eu mamica si ma gandesc la binele lor.ce pot face pt a infinta un astfel de ong?

  1. […] Cum faci „sa mearga” un ONG – Primii pasi spre succes […]

Posteaza un comentariu