Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

bookmark bookmark
Anca Stefana On November - 26 - 2012

În momentul încheierii ultimei etape de educaţie formală, în general absolvirea unei facultăţi, absolvenţii se întreabă încotro să se îndrepte din punct de vedere profesional: spre o carieră într-o companie sau către domeniul antreprenorial? De asemenea, mulţi tineri care muncesc deja într-o companie naţională sau internaţională, se gândesc când şi dacă ar trebui să înceapă o afacere pe cont propriu.

Pentru toţi aceştia, echipa Blogunteer a fost prezentă la conferinţa Succes pentru România, a urmărit prezentările unor oameni de succes din mediul antreprenorial românesc şi vă poate oferi câteva sfaturi practice privind dezvoltarea personală şi profesională.

De la Peter Barta (director executiv al Fundaţiei Post Privatizare) am aflat că antreprenoriatul poate fi învăţat şi că a fi întreprenor presupune: a prelua iniţiativa şi a-ţi asuma riscuri.

Înainte de a începe o afacere sau în perioada de început, este esenţial să răspunzi la un set de 8 întrebări:

  1. Cine sunt?
    Care sunt punctele mele forte, dar punctele slabe?
  2. În ce afacere activez?
    Rezolv eu o problemă reală în piaţă? Ce beneficii ofer? Cine sunt clienţii mei?
  3. Este idea mea viabilă?
    Va avea ea succes?
  4. Care este nişa mea de piaţă?
  5. Cum voi face afacerea mea cunoscută cunoscută?
    Planificarea unei strategii de marketing şi comunicare.
    Într-o primă etapă sunt importanţi clienţii la care poţi ajunge gratis.
  6. Cum îmi voi finanţa afacerea?
  7. De ce am nevoie de un plan de afaceri?
    Când pleci la drum fără un plan nu vei reuşi!
  8. Oare mă voi îndrepta către o afacere proprie?

5 mituri despre antreprenoriat:

  • Încerc şi văd eu ce iese! Greşit.
  • Nu voi avea şef! Greşit, vei avea foarte mulţi şefi: furnizori, angajaţi, clienţi.
  • Voi avea mai mult timp liber! La început, vei avea foarte puţin timp pentru tine.
  • Idea este tot ceea ce îmi trebuie! Fals: o idee fără o planificare bună nu valorează nimic.
  • Voi face foarte mulţi bani! În primii ani, vei câştiga doar 20% din cât ţi-ai propus.

Marius Ghenea, antreprenor român de mare succes şi profesor de antreprenoriat, a vorbit despre importanţa alegerii unei echipe potrivite. Ideală este considerată o echipă de conducere formată din 3.

De asemenea, din punct de vedere al analizei de fezabilitate, trebuie să luaţi în considerare tipul de nevoie existentă în piaţă. Aceasta poate fi:

  • continuă
  • în declin
  • emergentă
  • viitoare

Antreprenorii care reuşesc să identifice o nevoie viitoare sunt consideraţi vizionari.

Dacă nu aveţi deja o idee, puteţi apela la metode de generare a ideii:

  • Check list (metoda folosită de Apple) o listă cu întrebări pe produsele deja existente în piaţă: ce vor clienţii? ce putem aduce nou? ce îmbunătăţiri se pot face?
  • Brainstorming

Am aflat câteva informaţii inedite din antreprenoriatul internaţional. Nu Apple este compania care a „inventat” tableta, Bill Gates a prezentat-o cu 11 ani în urmă. Mult înainte de Google, foloseam motoare de căutare ca MSN şi Altavista. Ce au făcut însă Apple şi Google? De ce le identificăm cu respectivele produse? Pentru că au reuşit să răspundă cel mai bine unei nevoi!

Important este să ştiţi şi că randamentul scade odată cu riscul. Cu cât riscul este mai mare, cu atât mai mare va fi şi randamentul!

Ruxandra Hurezeanu, speaker-ul feminin al conferinţei şi fondatoare Ivatherm a prezentat principalele aspecte ale propriei afaceri.

Ivatherm este o poveste de succes care a adus şi un element inovator în mediul de afaceri românesc: folosirea unei resurse naturale a României, apa termală de la izvorul I Herculane, îmbinată cu ştiinţa şi tehnologia occidentală, respectiv producţia care se realizează în Franţa.

Foarte importantă pentru dezvoltarea afacerii a fost susţinerea presei care a generat notorietate şi credibilitate pentru brand-ul Ivatherm.

Din experienţa proprie de leader şi manager, Ruxandra Hurezeanu a împărtăşit participanţilor faptul că nu crede în afacerile făcute pentru bani şi că nu trebuie să ne fie teamă de cei mai buni decât noi pentru că putem învăţa de la ei şi ne vom găsi fiecare locul nostru.

Totodată, leadership nu înseamnă autoritaritate, ci inspiraţia, încrederea şi viziunea pe care o inspiri celorlalţi. Succesul vine atunci când crezi în ceea ce faci.

Inedit a fost momentul lui Bobby Voicu, blogger şi co-fondator Mavenhut care ne-a vorbit nu despre succes ci despre eşec. Eşecul nu ca factor demotivant ci ca experienţă şi lecţie de învăţat.

Astfel, 1 din 20 de noi afaceri eșuează în primul an.

Antreprenorii văd jobul ca pe o etapă de acumulare a experienței, ca un pas către următorul startup. Aceeași idee a fost lansată și de speaker-ul precedent, Ruxandra Hurezeanu care ne-a mărturisit că fiecare loc de muncă pe care l-a avut a contribuit la succesul ei ca antreprenor.

De la Bobby Voicu am mai aflat și că cea mai mare siguranță o ai cu propria ta afacere: nu te poate da nimeni afară. De asemenea, în mediul online e mai ușor să implementezi un proiect, neavând nevoie de o resursă financiară considerabilă.

Vă spuneam anterior despre importanța unei echipe potrivite. Am aflat astfel de la speaker faptul că a avut o idee bună, a găsit un moment bun de demarare a proiectului, dar a eșuat datorită faptului că nu a avut o echipă bună. Din acest punct de vedere, e mai bine să ai 33% dintr-o afacere care valorează milioane decât 100% din ceva care te costă.

Eșecul este o lecție, poți învăța și din eșecul altcuiva, iar atunci când un proiect nu merge, e mai bine să renunți imediat și să nu mai investești!

Marius Andra, Președinte al Patronatului Tinerilor Întreprinzători din regiunea Sud Muntenia a prezentat câteva aspecte și instrumente de dezvoltare pentru tinerii antreprenori debutanți.

Din punctul său de vedere, un moment important recent a fost adoptarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 6/2011 pentru înființarea și dezvoltarea microîntreprinderilor de către tineri antreprenori.

Au apărut astfel așa numitele SRL-D-urile și s-au creat facilități pentru tinerii debutanți în mediul de afaceri:

  • posibilitatea de a primi de la statul român o alocație financiară nerambursabilă de 10000 euro pentru a demara o afacere, cu condiția ca această sumă să reprezinte maxim 50% din valoarea proiectului
  • scutire de la plata contribuțiilor de asigurări sociale pe o perioadă de 3 ani
  • scutire de la plata taxelor pentru înregistrarea la registrul comerțului
  • consiliere, instruire și spijin gratuit.

Au fost astfel înființate 1800 de noi firme și au apărut 5500 noi angajați.

Înainte de a porni pe un drum, fiți sinceri cu voi și gândiți-vă ce vreți să faceți: să avansați într-o companie sau să deveniți antreprenor. Luați decizia potrivită și pregătiți-vă pentru fiecare opțiune. Decizia o luați pentru voi, alegerea este făcută în urma unei comparații.

Dacă aveți o idee de afaceri și vreți să o puneți în practică, Startup România, www.startup-romania.ro vă poate da o mână de ajutor.

Dacă v-a plăcut articolul nostru și considerați că informațiile prezentate vă sunt utile și v-au inspirat, puteţi urmări evenimentele din cadrul proiectului Succes pentru România.

Sursă fotografii: http://www.facebook.com/succespentruromania?fref=ts

 

Articole asemanatoare: