Colegii noştri de la Volunteers Fest s-au ţinut în ultimul timp numai de seminarii şi workshop-uri pline de învăţăminte. În cadrul săptămânilor creative şi educative, voluntari din toate domeniile au dansat, cusut, improvizat sau au aflat mai multe despre marketing, social media sau public speaking.
Vineri, 12 aprilie, am participat si noi la training-ul „Inovaţie. Punct şi virgulă” organizat în cadrul săptămânii educative. De ce acest titlu? Pentru că după punct şi virgulă urmează întotdeauna ceva.
Trainer-ul nostru a fost Cristiana Cotoi din partea inventează.ro. După cum probabil ştiţi din alte articole Blogunteer, inventeaza.ro este primul hackerspace din România, un centru de creaţie tehnică pentru studenţi. Printre realizările lor se numără primul campionat de fotbal robotic din ţară, rochia care cântă sau trecând într-un alt registru, numeroase workshop-uri şi training-uri pentru elevi, studenţi sau ONG-uri.
Revenind la training, am aflat mai multe despre ce înseamnă inovaţia şi cum să inovezi.
Mai exact, o persoană îşi foloseşte informaţia şi cunoştiinţele într-o manieră nouă. Acesta ar fi procesul de inovaţie, iar inovaţia nu este o schimbare aşa cum credem.
Inventatorul este o persoană care inventează, pe când antreprenorul valorifică economic această inovaţie. Cel din urmă nu poate ignora piaţa şi competiţia.
Inovaţia este un proces care are nevoie de timp. De exemplu, ştiaţi că un obiect simplu ca post-it-ul a fost realizat în 7/8 ani, iar expressorul de cafea în 8 ani?
Inovaţia ca proces cuprinde mai multe etape. Este ceea ce am aflat prin intermediul unui clip video al celor de la IDEO care au încercat să inoveze un obiect simplu, respectiv un cărucior pentru cumpărături. IDEO este cea mai mare companie de product development din lume, condusă de un profesor de inginerie de la Stanford. IDEO crează anul aproximativ 100 de produse inovatoare, iar printre realizările lor sunt majoritatea aparaturilor medicale sau primul mouse Apple.
V-ar plăcea să vă creaţi spaţiul de muncă/biroul după bunul plac? Asta se întâmplă în cadrul IDEO cu scopul de a stimula creativitatea angajaţilor.
Inovaţia ca proces cuprinde următoarele etape:
- Briefing
- Formarea echipei
- Stabilirea strategiei
- Muncă de teren/cercetare în cadrul căreia ipoteza echipei este validată sau invalidată
- Procesul de dezvoltare al produsului (echipa se împarte din nou pe prototipuri)
- Combinarea ideilor
- Testarea produsului
- Producere şi lansare
Dacă vă gândiţi să inovaţi un produs sau aveţi nevoie de o idee inovatoare, iată câteva lucruri pe care trebuie să le ţineţi în minte:
- Fiţi concentraţi
- Construiţi pe ideile altora
- Daţi voce şi ideilor cele mai nebuneşti
- Ideile cele mai bune vin atunci când ne contrazicem cu cineva
Pentru a ne pune mintea la treabă şi pentru a ne cunoaşte mai bine, trainerul a iniţiat un joc de imaginaţie. Mai exact, un top 5 al lucrurilor imposibile. Iată câteva dintre cele mai interesante păreri ale voluntarilor prezenţi:
E imposibil să fii trist tot timpul!
E imposibil să dai timpul înapoi!
E imposibil să te naşti învăţat!
Să fii în acelaşi timp în mai multe locuri!
Să înveţi o algă marină să cânte la chitară!
Să ţii un fluture în mână!
Să alergi mai repede decât un tren!
Să stai pe nor!
Să atingi Soarele cu o mână!
Să readuci la viaţă pe cineva drag!
Majoritatea lucrurilor despre care credem că sunt imposibile sunt de fapt bariere impuse de mintea noastră. Iată de ce! O fiinţă a fost readusă la viaţă chiar dacă a rezistat doar 30 de secunde, în prezent se fac cercetări pentru călătoria în timp, iar încă din primele secunde de viaţă suntem înzestraţi cu o sumă de cunoştiinţe.
Teama de eşec, de a fi respins de ceilalţi sau de a-ţi exprima o idee este o piedică în calea inovaţiei. Daţi greş de mai multe ori pentru a reuşi cât mai repede!
În încheiere, organizatorii din Brigada de Voluntari ne-au dezvăluit premiile din cadrul concursului „Voluntar în 5 minute” despre care vă spuneam într-un articol anterior.
Premiul I primeşte bilete la Best Fest, premiul II bilete la Megadeth, iar premiul III bilete la Byron. Premiul de popularitate va avea parte de o surpriză.
Videoclipul trebuie transmis până pe 21 aprilie, iar echipele trebuie să aibă maxim 5 membri.
Mult succes!