Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

HR Twinning – reţea de bune practici în domeniul resurselor umane

Asociaţia Young Initiative a derulat în perioada 3-11 noiembrie cea de a doua etapă din proiectul HR Twinning, respectiv seminarul internaţional dedicat schimbului de bune practici şi dezvoltării competenţelor în domeniul resurselor umane  aplicate în ONG-uri.

35 de voluntari din 6 ţări europene au petrecut, la Bucureşti, 7 zile de activităţi intense şi pline de inspiraţie în cadrul unui proiect care şi-a propus să promoveze cooperarea transfrontalieră, schimbul intercultural, voluntariatul ca instrument de participare activă a tinerilor şi dezvoltarea de instrumente pentru cooperarea ONG-urilor în domeniul resurselor umane.

Participanţii şi-au lărgit orizonturile culturale, au dobândit o experienţă valoroasă în domeniul HR, au deprins şi au descoperit împreună metode creative de exprimare şi modalităţi de soluţionare a unor probleme.

Trainerii au alternat informaţia teoretică cu activităţile practice, folosind metode ca:

• Exerciţii de coeziune în grup
• Exerciţii de dezvoltare personală
• Exerciţii de energizare
• Workshop-uri
• Sesiune de reflecţii
• Munca în echipă

Împărţiţi în echipe alternative şi îndrumaţi de un lider, tinerii au primit sarcini diverse şi inedite: treasure hunting în centrul vechi cu misiunea de a găsi anumite obiective turistice sau identificarea unor modalităţi de promovare a proiectului la un număr de 30 de persoane, cu dovezi ale îndeplinirii sarcinii: poze sau filme. Mulţi dintre participanţi au fost surprinşi de faptul că românii pe care i-au întâlnit nu au fost deschişi şi au refuzat dialogul.

Impresia despre România a fost însă una pozitivă şi favorabilă. În cadrul serii interculturale, tinerii s-au arătat entuziaşti şi interesaţi de tradiţiile şi cultura românească.

Dovadă stă discuţia avută cu Ieva, voluntar în cadrul ONG-ului Lituanian Liberal Youth care ne-a vorbit despre proiect dar şi despre cum a perceput ea România şi Bucureştiul:

– Ce proiecte derulează ONG-ul în cadrul căruia activezi?

Sunt implicată în două proiecte, ambele dedicate tinerilor. Încercăm pe de o parte să-i determinăm să se implice în viaţa politică, să participe la vot şi să conştientizeze importanţa lor în luarea deciziilor cu impact în societate şi pe de altă parte, ne propunem să îi îndrumăm în luarea unor decizii referitoare la educaţia şi cariera lor.

– Cum te ajută participarea la HR Twinning în realizarea acestor proiecte? Ce noi abilităţi ţi-ai îmbunătăţit prin participarea la seminar?

Sunt foarte bucuroasă că am completat aplicaţia. A fost o oportunitate de învăţare. De acum încolo, voi fi capabilă să recrutez, să antrenez şi să motivez voluntari.
O parte dintre informaţiile primite le puteam intui, însă îmi este de real folos faptul că informaţia a fost structurată pas cu pas, voi reuşi astfel să îmi fac o imagine de ansamblu şi să tratez cu seriozitate fiecare etapă a unei activităţi. Am învăţat de asemenea să acord atenţie detaliilor mici.

– Ce aspect ţi-a plăcut cel mai mult la acest proiect?

Faptul că a avut loc într-un grup intercultural şi flexibil, ne-am adaptat şi am învăţat noi metode, experienţe şi instrumente de HR unii de la alţii.

– Ce cuvânt îţi vine în minte atunci când te gândeşti la HR Twinning?

Evaluare. Poate pentru că după fiecare sesiune de activităţi, urma şi una de reflecţii în care ne gândeam cum ne-am simţit în ziua respectivă, care au fost aspectele negative şi cele pozitive.

– Cum ai descrie voluntariatul?

Şansa unei experienţe pentru tine şi o mână de ajutor întinsă celorlalţi.

– Cum ţi s-a părut România?

Mi-a plăcut, pentru mine este a doua oară când vin aici. Mă simt bine în Bucureşti, este un oraş frumos şi mă simt apropiată de România. Atât de mult încât nu mi-aş mai dori să plec acasă.

Despre proiect dintr-o altă perspectivă, cea a organizatorului, am discutat cu Răzvan Sassu, manager AYI, implicat activ în organizarea şi buna desfăşurare a seminarului.

– De unde a pornit idea demarării proiectului şi de ce a fost aleasă tematica resurselor umane? Este un domeniu deficitar pentru sectorul organizaţiilor nonguvernamentale?

Dupa cum se ştie, orice proiect porneşte de la o nevoie. Nevoia pe care am identificat-o noi a apărut chiar în propriul departament de resurse umane, când în cadrul unor discuţii ne-am dat seama că ne lipseşte input-ul altor organizaţii. Noi ne desfăşuram activitatea într-un anumit fel, dar cum fac ceilalţi? Ce putem învăţa unii de la alţii pentru a putea livra servicii mai bune şi pentru a fi mai eficienţi?

Ne-am gândit apoi că ar fi mai interesant să vedem cum se întâmplă aceste lucruri nu doar la nivelul României, ci şi în alte ţări europene. Şi cum programul Tineret în Acţiune ne făcea cu ochiul, ne-am pus pe scris cererea de finanţare. Cerere care iată a fost aprobată în această vară, iar acum ne aflăm la sfârşitul unui seminar minunat.

De ce resurse umane? În Asociaţia Young Initiative punem resursa umană pe primul loc în tot ceea ce facem, de la beneficiari la voluntari. Considerăm că în sectorul non-guvernamental, eminamente social, oamenii sunt cei mai importanţi şi aduc cea mai mare valoare directă organizaţiei şi comunităţii. Noi ca ONG-uri nu urmărim profitul financiar, ci profitul social.

În ceea ce priveşte rolul tehnic al resurselor umane în organizaţiile non-guvernamentale din România şi din unele state europene, am observat că există deosebit de multe interpretări şi modalităţi de a răspunde necesităţilor de recrutare, selecţie, motivare, evaluare şi recunoaştere, training etc. Practic, fiecare organizaţie poate avea propriul mod de a face lucrurile, iar acest aspect ne-a făcut să ne gândim că ar fi foarte util dacă am aduce împreună reprezentanţi ai acestor organizaţii pentru a face schimb de bune practici şi pentru a-şi îmbunătaţi propriile procese de resurse umane.

– Cum au perceput participanţii activităţile din cadrul proiectului?

La începutul seminarului trebuie să recunosc că majoritatea participanţilor considerau programul ca fiind unul foarte intensiv. Pe parcurs au realizat însă importanţa tuturor activităţilor plănuite, însă noi ca organizatori ne-am adaptat în permanenţă la nevoile lor, păstrând întotdeauna în balanţă îndeplinirea obiectivelor. La sfârşitul fiecărei zile împărţeam echipa în 4 grupuri de reflecţie unde primeam feedback despre tot ceea ce s-a întamplat în ziua respectivă, şi unde participanţii ne împartăşeau ce au învăţat şi cum s-au simţit.

Întotdeauna am considerat feedback-ul ca fiind o activitate critică în toate activităţile noastre, nu numai la sfârşit, ci şi pe parcurs, când poţi încă să schimbi lucrurile.

În urma evaluărilor şi grupurilor de reflecţie cred că putem spune cu toţii care am luat parte la acest seminar că suntem foarte multumiţi de tot ceea ce s-a întamplat în aceasta săptămână. Participanţii au învăţat foarte foarte multe lucruri atât despre HR, echipe, motivaţie, leadership, cât şi despre ei înşişi. Au avut în acelaşi timp parte de o experienţă interculturală deosebită şi au putut descoperi şi Bucureştiul.

Urmărind şi entuziasmul online de după seminar pe care îl vedem în postările şi pozele participanţilor de pe Facebook, dar şi felicitările primite ulterior pe email atât din partea lor, cât şi din cea a managerilor locali din organizaţiile care i-au trimis la seminar (în urma rapoartelor de activitate completate de participanţi la întoarcerea în ţara de provenienţă), nu putem decât să ne bucuram că le-am putut oferi participanţilor o experienţă de cu adevărat de neuitat.

– În ce măsură crezi că informaţiile primite îi vor ajuta, în mod practic, să dezvolte sau să perfecţioneze sectorul HR din ONG-ul lor?

Cunoştinţele dobândite de participanţi în cadrul seminarului s-au bazat aproape exclusiv pe practică şi pe know-how aplicabil direct şi mai puţin pe teorie. Prin activităţile de educaţie non-formală la care au participat au putut afla mai multe despre cum procedează ceilalţi în organizaţiile lor, dar au făcut şi research general. Fiecare participant îşi va lua din acest seminar ceea ce va considera necesar şi util pentru el, aceasta fiind o valoare fundamentală a întregului proiect. Noi le-am oferit oportunităţile ţi am creat cadrul necesar, iar ei au pus în “toolbox” ce le-a trebuit.

Majoritatea dintre ei au plecat plini de inspiraţie şi dornici să aplice în propriile organizaţii ce au văzut şi organizat aici, iar unii chiar îşi doresc să organizeze proiecte similare Tineret în Actiune (pentru 60% dintre ei a fost primul proiect Tineret în Acţiune la care au participat).

– Cum ai sintetiza, din perspectiva organizatorului, această săptămână intensă de activităţi?

Tot seminarul a ilustrat cu adevărat sloganul HR Twinning “Share. Learn. Improve”, întrucât asta am făcut cu toţii în ultima perioadă. A fost o săptămână plină de inspiraţie, în care am cunoscut cu toţii oameni deosebiţi, culturi interesante, şi am invăţat câte ceva în permanenţă. Cu siguranţă a fost una din cele mai frumoase săptămâni din 2012.

– Ce a învăţat Asociaţia Young Initiative din această experienţă?

Ne-am dat seama cât de important este să îţi asculţi beneficiarii şi să lucrezi ÎMPREUNA CU EI, nu PENTRU EI, atunci când implementezi un proiect. A fost de asemenea primul proiect Tineret în Acţiune organizat de noi, astfel că am căpătat cu toţii experienţă şi în aceasta arie, la pachet cu bunele practici pe care le-am învăţat în cele 4 proiecte în care am fost ,în acest an, ca participanţi. Data viitoare vom şti ce să facem diferit.

În etapa următoare a proiectului se vor pune bazele unei reţele europene online de schimb de bune practici în acest domeniu: vor fi create grupuri de discuţii, bloguri şi un website dedicat. De asemenea, se va lucra la un ghid european de bune practici în domeniul resurselor umane aplicate în ONG-uri.

Proiectul HR Twinning este finanţat de Comisia Europeană, prin programul Tineret în Acţiune.

Sursă fotografii: http://ro-ro.facebook.com/fb.young.initiative

Articole asemanatoare:

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,