Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

bookmark bookmark
Cristina Chelaru On March - 14 - 2012

Ecomoda sau moda etică nu este un concept deloc nou, dimpotrivă. Din anii 90, odată cu semnalele de alarmă privind încălzirea globală şi sărăcirea resurselor, s-au înmulţit şi soluţiile date acestor probleme de către industria modei. „Şi fashion, şi eco” pare să fi devenit un slogan adoptat de tot mai multe vedete şi brand-uri de renume din modă, care-au dat tonul responzabilizării consumeriste.

 

Bono&U2, Annie Lennox, supermodelul Lily Cole, Emma Watson – sunt doar câteva dintre celebrităţile care păşesc hotărât pe covorul verde al ecologiei.

Prin definiţie, ecomoda promovează stilul de viaţă sănătos, în armonie cu natura şi respectând mediul înconjurător. Odată conştientizat impactul pe care-l avem, ca şi consumatori, asupra mediului, o pereche de jeans nu mai e un simplu articol vestimentar, poate deveni marca ta de activist ecologist.

Dacă ştii să citeşti eticheta, constaţi că detaliile acelea mici au mare importanţă. Ce ar trebui să te intereseze dacă eşti deja, sau pe cale să devii o fashionistă eco-friendly:

  • produsul respectă standardele internaţionale ale muncii (respectarea drepturilor lucrătorilor, fără implicarea muncii copilului, iar preţul corespunde costurilor reale)?
  •  compoziţia include fibre organice, naturale, cultivate fără pesticide şi alte materiale toxice, vopsite în culori vegetale, respectând în acelaşi timp sănătatea umană şi mediul înconjurător?
  • produsul este animal-friendly, fără piele sau blană naturală?
  • au fost utilizaţi coloranţi chimici şi înălbitori, toxici pentru mediu, sau peroxidul de hidrogen, care este o bună alternativă biodegradabilă?
  • marca ta preferată este adepta reciclării şi a economiei sustenabile, care încurajează producţia locală şi intreprinderile sociale?
  • producţia este hand-made sau complet de serie, industrializată?
  • produsul implică transport care consumă multe resurse, sporind astfel amprenta de carbon din atmosferă?
  • rămân nenumărate ambalaje în urmă, după ce despachetezi haina sau accesoriile abia cumpărate?
  • ştii că moda eco are şi o parte  întunecată – conceptul de „greenwashing”?  definiţia acestui concept este, conform Wikipedia: „… practica unor companii care în mod necinstit îşi poziţionează produsele şi serviciile ca fiind ecologice, prezentând reducerile de costuri drept economii de resurse. Este vorba de o utilizare evident înşelătoare a PR-ului “verde” sau  a marketing-ului “verde”. Termenul de greenwashing a fost folosit de asemenea pentru a descrie organizaţiile care încearcă să demonstreze că adoptă practici benefice pentru mediu.”

Materiile prime pentru hainele ecologice sunt: bumbacul organic, bambusul, soia, cânepa, lâna de alpaca şi cea de merino, mătasea şi, ceva mai nou, fibra polară / fleece (un tip de poliester reciclat din PET-uri sau alte haine de poliester).

Moda etică pune accentul nu numai pe producţia materiilor prime, ci şi pe tehnologia de producţie a materialului textil, pe calitatea produsului finit şi longevitatea lui, şi dacă la sfârşitul ciclului de viaţă, deşeul este reciclabil şi biodegradabil.

Orice obiect vestimentar sau accesoriu care poartă eticheta “fair trade” este produs etic, prin practici ecologice şi sustenabile (dacă eşti fan Bono, rock star-ul de la U2, nu se poate să nu ştii că este un militant pro-fair trade pentru Africa de ani buni, alături online casino de soţia sa, Ali Hewson, prin brand-ul ethic fashion Edun).

De asemenea, un alt aspect important este cantitatea de ambalaj folosită: suntem sub dominaţia unei culturi a risipei– „throw-away culture– online pokies generatoare de probleme tot mai greu de controlat în privinţa depozitării şi reciclării deşeurilor, fenomenul fiind agravat de excesele industriei ambalajelor.

E adevărat că, datorită caracterului său „de nişă”, ecomoda are de multe ori un cost mai mare decât al produselor de serie, şi asta-ţi poate tăia elanul ecologist. Totuşi, există alternative ingenioase, la îndemâna oricărui buzunar:

  • hainele realizate la comandă: deşi le cumperi mai rar, obţii în schimbul investiţiei un produs de calitate, pe care îl vei purta o lungă perioadă de timp, spre deosebire de moda în masă, de unică folosinţă – ”less is more”.
  • produsele reciclate: totul este confecţionat din materiale existente sau reciclate – ţesături, metal sau fibre; articolele mai vechi pot fi convertite în altele noi – jeans-ii vechi pot deveni o geantă chic sau o jachetă unicat; în loc să arunci hainele vechi, mai bine le reciclezi – unele organizaţii care se ocupă cu reciclarea au şi departamente pentru haine vechi, iar dacă nu au, poţi dona sau vinde pe site-urile de specialitate hainele vechi.
  • se poartă vintage: vintage este un termen general pentru îmbrăcămintea creată între anii ’20 şi ’80, care poate fi actuală şi în prezent – o piesă clasică nu se demodează niciodată, mai ales dacă e întinerită cu un accesoriu plin de imaginaţie, şi înnobilată cu personalitatea ta; în plus, moda retro e din nou pe val, o dovedesc vedetele adepte ale  look-ului retro glamour şi filmele multi-premiate.
  •  accesoriile hand-made : confecţionate de către meşterii locali, în stil tradiţional sau în intreprinderi sociale, de obicei au preţuri modice, plus că sunt piese de serie mică sau chiar unicat.
  • blue jeans vs „green” jeans: da, aproape toţi jeans-ii pot fi consideraţi un tip de îmbrăcăminte ecologică: sunt fabricaţi din bumbac – se găsesc tot mai uşor cei din bumbac organic şi cu eticheta fair-trade, se pot purta o lungă perioadă de timp, fără să se demodeze neapărat şi nici nu trebuie spălaţi prea des; dar, dacă vrei ca blue jeans-ii tăi să fie cât mai „verzi”, ţine cont de câteva aspecte: sunt din ce în ce mai extinse culturile din bumbac modificat genetic, în special în India, datorită costurilor mici de fabricaţie; procesul de fabricare, de la producerea bumbacului, până la produsul finit, implică mari cantităţi de apă folosite, plus poluarea apei cu reziduuri toxice datorită vopsirii jeans-ilor în clasicul indigo; accesoriile precum nasturii sau fermoarele ar trebui să fie şi ele din materiale reciclate, pentru că altfel, extragerea cuprului sau zincului înseamnă de fapt proceduri toxice pentru mediu; la fel de toxică este şi vopsirea sau albirea / prespălarea jeans-ilor prin tehnologiile standard.

 

Jeans funny facts:

  • în orăşelul mexican Torreon, blugii uzaţi sunt cumpăraţi şi reciclaţi în … producţia de hârtie pe care o achiziţionează Guvernul Statelor Unite. Se pare că aceasta este folosită inclusiv pentru producţia dolarilor bancnote.
  • producătorul brazilian de jeans-i eco Tristar merge şi mai departe, şi recomandă chiar, în locul spălării, ca produsele lor să fie ţinute în congelator 24 de ore, ca să omoare bacteriile, şi apoi purtaţi fără nici o grijă!
  • dacă sunt plasaţi într-un mediu favorabil (în mod ideal – morman de compost), blugii se vor transforma destul de repede – mai puţin de un an – într-un humus valoros.

Primăvara înseamnă verde, natură, trezirea la viaţă cu bucurie. Martie este o lună dedicată tradiţional sărbătoririi feminităţii, iar cum femeile şi moda au în comun o veche poveste de dragoste, ce poate fi mai potrivit decât să fii cât mai în trend cu primăvara, adica verde-eco?

Credite foto şi link-uri utile: http://ecology.md/md/section.php?section=health&id=3889

Chrissie Hynde’s Eco-Fashion Label, New Fur Labeling, P&G’s Green Plastic

http://www.continentalclothing.com/page/lily_cole_in_india

http://www.facebook.com/le.jeans.nu?sk=info

http://www.coolthings.com/tristars-eco-friendly-jeans/

http://www.onearth.org/article/how-green-are-your-jeans

http://www.vogue.com/voguepedia/Eco_Fashion

http://celebrityarmcandy.com/2008/03/16/keira-is-an-environmentalist/

http://www.descopera.ro/dnews/2851379-incalzirea-globala-dicteaza-moda-viitorului

http://www.dolceta.eu/romana/Mod5/-Moda-etica-.html

http://www.viitorplus.ro/Modele-sacoe-63

 

 

 

Articole asemanatoare:

Categorii: Diverse