Marian Stas activeaza in domeniul tutoratului, trainingului si consultantei (CODECS), fiind interesat de transformarea sistemului educational, managementul schimbarii, leadership organizational, teambuilding, reconversie profesionala.
L-am cunoscut pe Marian Stas in cadrul scolii de vara “Branding Romania- Yes, we can!”, eveniment organizat de Clubul Liderii Mileniului Trei la Olanesti, in judetul Valcea, in perioada 26 august- 1 septembrie 2010.
In cadrul evenimentului, Marian Stas ne-a vorbit despre conceptul de leadership, implicand participantii intr-un mic exercitiu de imaginatie care a presupus conturarea liderului ideal prin prisma generatiei “next”, ingrediente ale Romaniei PE BUNE care cultiva valori, foloseste si place.
1. Care este rolul voluntariatului in contextul societatii actuale?
In opinia mea, sunt doua componente importante unde voluntariatul poate servi. In primul rand, ca dezvoltare personala a celor care intra in astfel de proiecte de voluntariat. In al doilea rand, un alt set important de competente sunt cele care sunt legate de piata muncii. Prin voluntariat, tinerii, cei care doresc sa faca asa ceva, au oportunitatea sa se apropie mult mai repede si mult mai bine de valorile reale ale pietei muncii. Sigur, exista dorinta, exista entuziasm, disponibilitate si am vazut multi tineri care participa la astfel de programe de voluntariat. Eu cred ca dincolo de aceasta dorinta, componenta de dezvoltare personala si componenta de orientare in cariera sunt importante.
2. Care ar fi compententele pe care un tanar le dobandeste prin voluntariat?
Cu o figura de stil, si mizez pe simtul vostru de umor, as spune “rabdare si tutun”. Asta inseamna disponibilitatea de a vedea in ce consta proiectul ca atare, de a petrece suficient timp in cadrul lui si de a invata ca, de regula, joburi bune sau proiecte consistente nu apar foarte usor. Angajatorii si proiectele simt nevoia sa petreaca timp suficient cu tinerii, probabil pentru a se cunoaste mai bine. In acelasi timp, alte compentente importante sunt cele legate de rezolvarea de probleme, compentele soft- capacitatea de a fi parte din solutia proiectului si nu parte din problema. Cu alte cuvinte, le-as grupa in doua mari categorii: competente hard– cele care tin de tehnici, abilitati, deprinderi de management de proiect, de rezolvare de probleme si competente soft– care tin de inteligenta emotionala, disponibilitatea si rabdarea de a petrece suficient timp in proiectele respective pentru a deschide calea urmatoarei invitatii in proiect.
3. Ce inseamna sa fii lider in domeniul voluntariatului?
Am avut bucuria sa cunosc cativa tineri din proiectul nostru, Liderii Mileniului Trei, care au sesizat o oportunitate, un targ de ONG-uri, si pur si simplu au creeat prezenta noastra acolo in cadrul targului. In opinia mea, a fi lider din acest punct de vedere inseamna curajul de a ne asuma proiectele si de a ne asuma schimbarea prin acest proiect.
4. Cum vedeti in prezent tanara generatie? Spre ce directie se indreapta?
E o vorba care spune ca in tarile dezvoltate, capitaliste, unul dintre pericole este ca bogatii sa devina din ce in ce mai bogati si saracii din ce in ce mai saraci. E vorba de un anume tip de polarizare, ca sa zic asa. Personal, am simtit acest tip de polarizare. Cu alte cuvinte, tinerii care sunt interesati si disponibili sa faca lucruri devin din ce in ce mai interesati, iar tinerii care au o mai mare rezistenta la schimbare si au un comportament mai reactiv si mai defensiv tind uneori sa-si accentueze acest tip de comportament. Cred ca piata de proiecte, de programe ar targeta ambele categorii. Am avut de multe ori sentimentul ca scoaterea din inertie a celei de a doua categorii a necesitat mai multa inventivitate, mai multa inspiratie, mai mult efort. Ceilalti au decolat cateodata mult mai rapid si nu chiar in plan vertical, insa temerea mea este in legatura cu cealalta categorie.
5. Ce parere aveti despre sistemul de invatamant din Romania si cum ati vedea o scoala moderna?
In opinia mea, in momentul de fata, scoala din Romania este intr-un model revolut, depasit si solutia este o transformare radicala. Toate proiectele despre care discutam sunt incluse in programul “Scoala pe bune”, iar ca proiect particular este, de pilda, introducerea programelor de bacalaureat international in scolile publice din Romania. Este un proces pe care l-am facilitat, iar cele doua rezultate sunt Colegiul National “Barbu Stirbei” din Calarasi, care si-a capatat acreditatea de scoala IB (International Baccalaureate) si un proces legislativ aflat in momentul de fata la Comisia de Invatamant a Senatului, in legea educatiei cu pricina fiind inclus un articol care prevede posibilitatea ca elevii sau scolile publice sa organizeze IB.
6. Ce v-a determinat sa porniti pe acest drum?
Foarte simplu: pentru ca Romania pe bune incepe cu Scoala pe Bune! Nu este niciun fel de gluma, nu este nicio figura de stil. Tranformarea fundamentala a societatii acesteia incepe de la transformarea fundamentala, istorica, a educatiei ca sistem.
7. Ne puteti spune un element-cheie care a contribuit la dezvoltarea dvs. personala si profesionala?
Am sa spun doua elemente-cheie: am facut scoala bine la vremea mea. Am invatat bine, bine ceea ce am invatat, deci cred ca am o pregatire profesionala acumulata prin educatie si practica buna, solida. Celalalt element este componenta de networking sau de expunere la o universitate importanta din lume, University of Harvard, care mi-a deschis cu totul alte orizonturi. Masteratul pe care l-am facut acolo, accentul pe care l-am pus a fost pe dezvoltarea competentelor mele de lidership, de cultura organizationala, de resurse umane, care mi-au permis sa integrez comportamentul meu profesional pe mai multe valente.
8. Ce mesaj aveti pentru tinerii aflati la inceput de drum?
Le-as adresa invitatia de a gandi si de a pune in fapt Romania pe bune. Adica de a intra intr-un proiect mare pentru ca asta, de fapt, le dezvolta curajul, increderea si le permite sa isi construiasca propriul viitor pe o valenta buna. Romania pe bune trebuie sa cultive valori, sa foloseasca si sa placa. Asta cred ca sunt valente pe care tinerii pot sa le urmareasca si sa le dezvolte in anii viitori.
Un comentariu
[…] Marian Stas: Romania pe bune incepe cu Scoala pe bune! Thu Nov 25, 2010 15:15 pm Marian Stas este presedintele Fundatiei CODESC pentru Leadership din anul 2001, a absolvit Academia Tehnica Militara si a coordonat proiecte precum Clubul Harvard Romania, Liderii Mileniului Trei, Ateliere de viziune si gandire strategica in vederea elaborarii strategiei nationale de dezvoltare durabila a Romaniei- Orizont- 2025. A initiat programul Scoala pe bune, este autor sau coautor […] […]