Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

bookmark bookmark
Iulia Grosu On May - 14 - 2014

atelier CCV2Voluntariatul începe să “prindă” și în România, la pachet cu creșterea numărului ONG-urilor active care au nevoie de voluntari pentru a-și desfășura activitatea. Cum recrutarea acestora este o adevărată provocare în unele cazuri, oamenii creativi de la Creionetica le-au oferit coordonatorilor de voluntari informații și sfaturi practice pentru a-și eficientiza activitățile de recrutare de voluntari. Cristiana Bobârnac, managerul Creionetica, a susținut pe 13 mai un workshop despre metodele de recrutare a voluntarilor, găzduit de Asociația Manieres.

Întrucât coordonatorii de voluntari își doresc ca recrutarea să se facă la un nivel profesionist și în cadrul ONG-urilor, am sintetizat câteva idei prezentate în cadrul workshop-ului pentru a ajuta departamentele de resurse umane cu idei eficiente și creative.

Recrutorii de voluntari se confruntă cu probleme aparte față de colegii lor de la companii. De obicei, bugetele de publicitate sunt restrânse și nu permit difuzarea de spoturi publicitare la TV sau la radio sau afișarea de panouri stradale, acestea fiind printre cele mai eficiente metode de promovare. La aceasta se adaugă suprasaturarea mediului online și așteptările diferite ale voluntarilor comparativ cu publicul consumator. Cum pot fi contrabalansate aceste dezavantaje? Răspunsul este foarte simplu: 

  • folosirea elementului-surpriză în conceperea campaniei;
  • transmiterea unui mesaj puternic, bazat pe empatie;
  • oferirea unei recompense în schimbul implicării.

Să trecem la punctarea celor 4 pași ce trebuie parcurși pentru a realiza o campanie de recrutare eficientă:

1. Observarea

Un prim pas în conturarea campaniei de recrutare îl constituie definirea profilului voluntarului căutat. Se iau în considerare următoarele aspecte:

  • Caracteristicile demografice ale voluntarilor (medie de vârstă, stare civilă, etnie, religie, studii, ocupație, statut profesional);
  • Modul în care decurge o zi din viața unui voluntar, pentru a afla canalele prin care să promovați mesajele și orele de difuzare;
  • Obiceiurile generale (socializează pe internet, ies des în oraș, își petrec timpul în librării, pub-uri, etc.

Aceste informații pot fi colectate din presă, articole, studii sociologice, studii de piață, prin intermediul prietenilor și prin organizarea de focus grupuri.

Este important ca în această etapă să cunoaștem și motivațiile voluntarilor pentru a se implica în organizație:

  • cred în cauză;
  • socializează;
  • voluntariatul este util în CV;
  • simt nevoia să dea înapoi societății;
  • este o activitate distractivă;
  • le conferă un statut social;
  • le hrănește ego-ul și nevoia de recunoaștere.

atelier CCV32. Brainstorming-ul

Echipa se reunește și caută cuvinte cheie pentru caracterizarea campaniei.

      În acest scop, membri răspund la întrebările: cine?, ce?, când?, cum?, unde?, de ce?. Este util să se găsească atribute pentru campanie: jucăușă, relaxată, profesionistă, etc. Se adună ideile pe un panou și se întocmește un plan. Se face un brief de creație pentru a pune la punct modul cum va arăta produsul final (desen, videoclip, fotografie, afiș).

3. Schița

      Designerul realizează desenul, videoclipul, fotografia, afișul etc.

Designerul trebuie să cunoască bine cultura organizației, pentru a transmite prin produsul realizat exact mesajul dorit.

      Ar fi bine ca el să participe la ședința de brainstorming și să se documenteze înainte despre ONG-ul pentru care va realiza produsul.

4. Implementarea.

    Ultima etapă este cea de implementare în online, offline sau print. Online-ul constă în promovarea pe un website, rețele de socializare, e-mail, bloguri, site-uri de specialitate sau site-uri de conținut video. Pentru offline se pot realiza afișe, flyere, broșuri, panouri stradale, bannere sau stickere. Machetele de ziar, comunicatele de presă, spoturile radio și TV sau e-bannerele pe site-urile de știri fac parte din mediul print.

Creionetica este o agenție multimedia dedicată cauzelor societale. Prin grafică, text, video, audio, fotografie, web design și evenimente interactive contribuie la dezvoltarea unei societăți echilibrate.

Workshop-ul marchează Săptămâna Națională a Voluntariatului, 12-18 mai – a XIII-a ediție. Evenimentul este inițiat și sprijinit de către Pro Vobis – Centrul Național de Resurse pentru Voluntariat. Mai multe detalii despre calendarul național pe www.voluntariat.ro/snv.

Articole asemanatoare:

Categorii: Recomandari, Voluntariat