Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

bookmark bookmark
Ştefania Ionescu On September - 8 - 2013

În perioada 26 august – 4 septembrie a avut loc training-ul “Animate Your Soul”, în Uden, Olanda, la care am luat parte în calitate de voluntară interesată de animație stradală. Sună a proiect tipic Tineret în Acțiune, dar a fost o experiență unică de învățare unde am cunoscut alți lucrători de tineret din Olanda,Franța, Cipru, Italia, Turcia, Bosnia și Herțegovina, Serbia, Albania, Macedonia și Kosovo.

uden3Curioasă să aflu mai multe despre felul în care a fost perceput acest curs de către ceilalţi tineri, am stat de vorbă cu Sergiu, care mi-a mărturisit următoarele : Acest training, fiind și primul din cariera mea de voluntar, m-a făcut să realizez cât de importantă este implicarea noastră în problemele din societate. Am cunoscut diferite persoane care au contribuit foarte mult la dezvoltarea mea personală și care m-au ajutat să-mi deschid ochii și să realizez că fiecare  trebuie sa fie atent la fiecare pas sau alegere făcută deoarece aceasta poate influența foarte mult evoluția, nu numai a lui ci și a celor din jur. Pe plan profesional, training-ul din Uden m-a învățat lucruri de care ma voi folosi foarte mult în viitor pentru a face o schimbare în lumea în care trăim și pentru a mă împlica mai mult ca voluntar.

În ceea ce mă priveşte, nteresul pentru acest domeniu a început când am citit secțiunea “animație stradală” din Ghidul de Metode de Educație Non-Formală și pe loc am decis că mă voi implica și eu în așa ceva cu prima ocazie. Apoi am văzut și filmulețul de la Laborator și am zis “vreau și eu”. Din fericire, am reușit să dau de A.R.T Fusion, pe care i-am contactat și care mi-au trimis 2 voluntare curajoase să se aventureze prin Ploiești și să țină un atelier de animație stradală departe de casă, cu participanți necunoscuți. Așa am pornit, cu pași mărunți, în descoperirea animației stradale, iar în cele din urmă, am ajuns în Olanda, într-un loc de care nu am mai auzit în viața mea, dar măcar învățam ceva ce puteam aplica și experimenta mai departe alături de voluntarii din echipa mea. Având în vedere că animaţia stradală este un concept relativ nou, am să vă prezint în cele ce urmează câteva caracteristici.

uden2

În primul rând, ce e animația stradală?

Aș zice că este o provocare pentru tine și pentru comunitatea din care faci parte, ca orice metodă de educație non-formală. Are loc într-un spațiu public și include diferite forme de artă.

Care ar fi scopul unei campanii stradale?

Din perspectivă personală, scopul este să atragă și să interacționeze cu publicul pentru ‘’ a planta un bob de grâu’’ ca mai târziu să creeze o schimbare pozitivă. Este destul de important să existe un singur scop, cel mult 2 obiective măsurabile și realiste și evaluare pentru a verifica daca s-a atins scopul. Locația aleasă, precum și grupul țintă ales fac fiecare campanie să fie unică şi/sau de succes.

Metode de impact

Cele mai folosite metode sunt teatrul stradal, flash-mob-ul, clovneria și manipularea de obiecte. Desigur, mai există nenumărate alte metode ce pot fi folosite pentru a atrage atenția publicului și pentru a-l implica. Resursele depind de activitate. Pentru jonglerie este nevoie de baloane, folie de plastic, orez și multă răbdare. Mingile de jonglat pot fi folosite pentru a face un poi-poi, fie cu ajutorul șosetelor lungi, fie legându-le cu sfoară.

De exemplu, în campania derulată în Uden, Olanda, am planificat şi realizat mai multe activităţi pentru publicul stradal:

  • Modelare de baloane, clovnerie, jonglerie, poi-poi(joc de manipulare a unor mingi care sunt prinse la capăt cu o sfoară), teatru despre discriminare pentru a atrage publicul;
  • Am avut și un mic ‘’joc’’ pentru a atrage atenția asupra participării active prin separarea și reciclarea plasticului de hârtie. Un clovn era ‘’leșinat’’, pe jos, avea pe spate scris ‘’Planeta Pământ’’ în limba olandeză și de fiecare dată când cineva selecta corect plasticul și hârtia, un grup de voluntari aplaudau, iar clovnul revenea la viață și oferea un balon celui ce a intervenit;
  • Am realizat și o cabină foto unde trecătorii se puteau fotografia alături de un mesaj pe care îl scriau;
  • Ne-a mai venit ideea de a avea o frânghie unde sa avem mesaje scrise fie de noi, fie de public, tot pentru a prinde timp de discuție despre o problemă prezentată.
  • Pentru a atrage atenția cu privire la opresiune, am folosit statui vii, adică persoane ce stăteau nemișcate arătând o situație în care erau opresate, iar trecătorii erau invitați să intervină, să modifice imaginea creată, să înțeleagă că au un rol, că trebuie să se implice pentru a rezolva o problemă a societății.

Aspecte de culise

OlaSpre exemplu, când avem campanie ce promovează siguranţa pe internet pentru copii (în cadrul Sigur.Info Ploieşti), pentru a atrage grupul țintă, îmi place foarte mult să modelez baloane în diferite forme, pentru a-i atrage ca să vorbesc cu ei despre acest subiect . Tot pentru ‘’efect’’, o voluntară a desenat mascota programului Sigur.Info și copiii sunt foarte bucuroși să se fotografieze alături de mascotă. Jocurile de energizare sunt la fel de utile pentru a capta interesul privitorilor, iar acest lucru se poate realiza cu succes alături de o echipă de persoane fascinate de poi-poi si de jonglat.

Există posibilitați nelimitate în legătură cu animația stradală, eu nu aveam experiență când am început, însă aveam motivație și entuziasm să explorez cât mai mult din acest domeniu ce poate fi folosit pentru o schimbare în comunitate și pentru a implica voluntarii.

Resurse pentru animaţie stradală

Dacă te-am facut curios în legătură cu această metodă, aici ai un ghid util, cu listă de link-uri și resurse din plin pentru animație stradală, iar la sfârșit, listă de tutoriale/linkuri pentru fiecare metodă propusă. 

Până să afli mai multe despre mijloacele pe care le poţi folosi, am să-ţi dau o listă de 7 motive pentru care animaţia stradală reprezintă o metodă non-formală de impact:

  1. Produce o schimbare în rutina oraşului şi în viaţa de zi cu zi a oamenilor;
  2. Aduce cultura în rândul oamenilor care nu au acces la ea;
  3. Schimbă/îmbunătăţeşte/dinamizează imaginea unui oraş;
  4. Promovează noi forme de creaţie/artă;
  5. Reprezintă o formă de advocacy pentru o cauză dată;
  6. Atrage cu uşurinţă trecătorii pentru a le comunica informaţii despre un proiect;
  7. Nu necesită multe resurse financiare şi e la îndemâna oricui.

Te invit să vizitezi și http://www.nonformalii.ro/metode/animatie-stradala unde mai poți găsi resurse dacă vrei să începi să înveți cum să atragi atenția asupra unei cauze prin animație stradală.

 

Articole asemanatoare: