Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

10 lucruri de ţinut minte într-o campanie de advocacy

Stiaţi că prin campanii de advocacy au fost create centre de zi pentru copiii cu autism, s-a interzis vânătoarea în Delta Dunării şi nu s-a exploatat 1 gram de aur la Roşia Montană? Ne propunem să vă arătăm astăzi ce înseamnă o campanie de advocacy. Veţi putea şti astfel cum să luptaţi pentru cauza voastră şi cum să reparaţi o inechitate socială. Pentru că fiecare dintre noi avem o cauză personală, motivată fie de o experienţă proprie, de cunoaşterea adevărului sau de dorinţa de a corecta o nedreptate socială.

flashmob

Advocacy este efortul organizat de a schimba legi, politici, programe guvernamentale, credinţe. Ca o definiţie generală, advocacy reprezintă procesul prin care cetăţenii organizaţi influenţează factorii de putere să ia o decizie pe un subiect de interes public.

Idea principală este acea că oamenii preiau din puterea instituţiilor şi devin conştienţi de forţa unei comunităţi unite.

O campanie de advocacy porneşte în mod evident de la o problemă şi îşi asumă o cauză. Spre exemplu, problema poate fi numărul foarte mare de cazuri de violenţă domestică din România, iar cauza pentru care milităm: adoptarea unei legi care să prevadă sancţiuni mai aspre.

WWF 3

O cauză bună trebuie să :

  • Merite osteneala
  • Să poate fi câştigată
  • Să fie uşor de înţeles
  • Să aibă o ţintă clară
  • Să nu dezbine

După ce cauza a fost stabilită, următorul pas în strategia campaniei de advocacy îl reprezintă identificarea factorilor interesaţi: ţintele, aliaţii, susţinătorii şi oponenţii/adversarii.

Ţintele sunt cei pe care trebuie să îi determinăm să ia decizia pe care o dorim.

  • au puterea de a lua deciziile sau măsurile pe care le urmăreşte campania ;
  • pot propune o lege, decizie sau măsură vizată de campanie;
  • participă la adoptarea deciziei
  • au ultimul cuvânt în luarea unei decizii

Aliaţii sunt oameni, instituţii sau organizaţii care au un interes mare în rezolvarea problemei, capacitatea de a se implica puternic şi de a influenţa ţintele.

Susţinătorii sunt cei vizaţi de respectiva problemă, se pot implica ocazional în diferite acţiuni ale campaniei. Trebuie convinşi să se implice.

Adversarii sunt cei care au de pierdut din rezolvarea problemei şi se pot opune activ. În ceea ce îi priveşte trebuie să:

  • Îi identificaţi
  • Să le anticipaţi reacţia
  • Să reacţionaţi dacă se opun activ
  • Să îi ignoraţi dacă nu reacţionează

green peace poster

Pentru a identifica mai uşor factorii interesaţi, cel mai simplu este să răspundeţi la câteva întrebări :

  • Cine are puterea de decizie?
  • Pe ei cine îi poate influenţa?
  • Cine este afectat de problemă?
  • Cui îi mai pasă de cauza noastră?
  • Cine va fi mulţumit dacă vom câştiga?
  • Cine are de pierdut dacă se rezolvă problema?

Următoarea etapă în cadrul strategiei este reprezentată de stabilirea tacticilor. Tacticile sunt de fapt activităţile pe care le organizăm, împreună cu aliaţii şi susţinătorii pentru a determina ţintele să ia deciziile pe care le dorim.

Iată câteva exemple de tactici:

  • Campanie de petiţii
  • Evenimente media
  • Dezbateri publice, mese rotunde
  • Sesiuni de responsabilizare
  • Proteste
  • Marşuri
  • Flashmob: este o alternativă la marşul de protest şi casino online poate genera o reacţie rapidă şi vizibilă
  • Cafeneaua publică este o metodă de dialog activ, schimb de informaţii şi găsire de soluţii creative
  • Photo voice: oamenilor cu cea mai redusă influenţă li se oferă o camera foto cu ajutorul căreia imortalizează imagini relevante pentru tema abordată. Fotografiile sunt prezentate în grupuri mici şi se dezvoltă mesaje şi soluţii care urmează a fi transmise decidenţilor.

Lobby-ul este un instrument mai aparte în campania de advocacy. Se utilizează în special atunci când se urmăreşte o schimbare legislativă. Implică întâlniri directe cu decidentul, formale sau informale. Fiind vorba de o relaţie individuală, nesupusă atenţiei publice, campania de lobby nu crează putere pentru comunitate.

DN 66 A capat de drum

Pentru popularizarea cauzei şi atragerea de susţinători putem apela la mass media (presa scrisă sau televiziune), reţelele de socializare sau campaniile door to door.

În ceea ce priveşte mesajul campaniei, acesta trebuie să fie: clar, consistent, persuasiv, adevărat şi relevant.Un slogan bun poate mobiliza susţinători şi poate aduce notorietate cauzei. Un slogan eficient va fi: scurt, uşor de reţinut, sincer, clar, puternic, percutant.

10 lucruri de ţinut minte :

  1. Ţintele sunt întotdeauna persoane, nu instituţii. Ţinta va fi de exemplu primarul Ionescu, nu instituţia primăriei;
  2. Alegeţi o cauză care să fie în concordanţă cu valorile şi viziunea organizaţiei voastre;
  3. Sloganul ar trebui să aibă un verb → să imprime o acţiune;
  4. Credibilitatea organizaţiei şi a campaniei voastre este dată de transparenţa financiară, astfel încât să nu fiţi suspectaţi de interese personale;
  5. Puterea vine din numărul de susţinători şi mai ales de cât sunt aceştia de motivaţi;
  6. Persoanele publice pot fi aliaţi extrem de valoroşi şi puternici;
  7. Fiţi creativi şi nu faceţi acţiuni în care nu credeţi sau care vă crează un sentiment de disconfort
  8. Faceţi o analiză a organizaţiei: care sunt resursele pe care vă bazaţi (oameni, fonduri, informaţii, posibili aliaţi); care este expertiza voastră, ce vizibilitate aveţi;
  9. Faceţi o analiză a mediului şi a problemei înainte de a demara campania: ce legislaţie există, ce încercări de rezolvare au mai fost, cum este problema situată pe agenda politică şi publică;
  10. Setaţi-vă obiective intermediare – vă pot indica dacă mergeţi în direcţia cea bună sau dacă este nevoie să schimbaţi tactica.

Articolul a fost realizat ca urmare a participării la Cursul de formare Lobby & Advocacy, organizat prin programul Tineret în Acţiune. Am fost în măsură să vă împărtăşim toate aceste informaţii datorită materialelor primite şi cunoştinţelor transmise de  trainerii: Sânziana Dobre şi Flavia Preda de la Centrul de Resurse pentru Participare Publică (CeRe). Pe site-ul CeRe puteţi consulta multe alte materiale pe acest subiect. Foarte util vă poate fi Serviciul Permanent de Advocacy -PAS, un serviciu de asistenţă CeRe pentru cei care iniţiază o campanie de advocacy.

Pentru ce cauză aţi demara o campanie de advocacy?

Surse foto: www.greenpeace.ro, www.wwf.ro, www.tion.ro, www.agentgreen.ro

Articole asemanatoare:

Tags: , , , , , , , , ,