Între noi fie vorba, credeai că o şcoală e vară e doar…o şcoală?
Pe acest lucru a mizat şi organizaţia studenţească”Voluntari pentru idei şi proiecte” în momentul în care a organizat şcoala de vară “România secolului XXI”. Specificul a fost unul destul de simplu: 25 de studenţi ce fac voluntariat, training-uri cu specialişti din diverse domenii, activităţi de teambuilding, dar lucrurile nu s-au oprit aici, iar momentele frumoase se conturau cu fiecare zi ce trecea.
Ca şi participantă a acestei şcoli de vară, ce s-a ţinut în perioada 18-31 iulie în Bucureşti, aş împărţi activităţile în trei momente importante. Având în vedere că anul 2011 este declarat Anul European al Voluntariatului, şi activitatea de faţă s-a înscris sub această umbrelă.
Cu alte cuvinte, primul moment se referă la training-urile ţinute pentru a acumula cunoştinţe practice. Dacă vă întrebaţi cu ce fel de subiecte interacţionează voluntariatul, răspunsul vine prin prisma următoarelor workshop-uri: ”Democraţie participativă şi experienţa Pro Democraţia”-Cristian Pârvulescu, preşedinte Pro Democraţia, „Influența mass-media asupra cetațeniei active în rândul tinerilor” cu Mircea Toma, preşedinte Active Watch; Acţiunea 1.2-Iniţiative ale tinerilor cu Andreea Olteanu-responsabilă plan de cooperare şi comunicare ANPCDEFP; Implicarea în decizia publică – aplicat pe campanii de advocacy-cu Nicoleta Chiriţă, coordonator proiecte CERE; Voluntariat în media, începuturile unei astfel de cariere în media. Conceperea și finalizarea unui brief – cu Ada Rosetti, director programe Discovery România; Fundraising – cum sa vinzi un ideal companiilor cu Iulian Văcărean, fondator Beneva; Educaţie non-formală – cu Traian Brumă, fondator CROS; „Leadership în voluntariat” cu Marius Donţu de la Schultz Consulting.
Şcoala de vară a avut o componentă practică interesantă şi anume: organizatorii i-au împărţit pe participanţi în echipe care aveau ca şi obiectiv crearea unor proiecte, ce urmau să fie prezentate în ultimele zile ale activităţii. Iar ca voluntarii să găsească cele mai bune idei pentru proiectele lor, s-au ţinut prezentări ale diferitelor instituţii, organizaţii ori business-uri bazate pe antreprenoriat social. Astfel, printre oamenii care ne-au inspirat se numără: Remus Pricopie şi Camelia Crişan, decan respectiv profesor la SNSPA; Alexandra Năstase – preşedintele centrului român RISS; Adrian Ciubotaru şi Alexandru Negrea – organizatori ”Lecturi urbane”; Mihaela Feodorf – manager Yourway Consulting; Anamaria Hâncu – manager comunicare”Let’s do it, Romania”, Anamaria Bogdan – director comunicare asociaţia”Mai mult verde”; Alina Constantinescu – project manager British Council; Alexandra Pode şi Oana Ţoiu, reprezentante ROpot; Andreea Furtună – coordonator programe Crucea Roşie. Timp de două zile am fost oaspeţii Institutului Cultural Român, iar o parte din training-urile amintite mai sus, au avut loc acolo.
La prima vedere, pare că e un text în care se aduc în discuţie diferiţi oameni, dar din punctul de vedere al participantului, mă gândesc cât de norocoasă am putut fi pentru simplul fapt că am avut ocazia să interacţionez cu persoane de seamă din domeniile mele de interes. Nu e vorba doar de noroc aici şi de cunoscut oameni cu o viziune ci şi de lucrurile pe care le-am învăţat în acest cadru. Într-o sumă de cuvinte, am învăţat :
- Să-mi construiesc o strategie pentru un proiect, pornind de la identificarea nevoilor şi continuând cu analiza resurselor;
- Ce-ar trebui să spun într-un minut ca să-mi”vând” proiectul unui potenţial partener;
- Democraţia participativă poate fi realizată prin: audienţe la primar, solicitarea unei dezbateri publice, propuneri de proiecte către consiliul local, grupuri de iniţiativă, participare la şedinţele consiliului local;
- Care sunt etapele creării unei campanii de advocay eficiente;
- Ce înseamnă”Serviciul European al Voluntariatului” şi care sunt oportunităţile pe care le pot accesa prin programul”Tineret în acţiune”.
De la tabloul activităţilor serioase, trec la partea de interacţiune dintre studenţii prezenţi. Marele plus a fost acela că am venit din diverse oraşe ale ţării. Aş putea spune că această şcoală de vară a reunit o mână de Românie entuziastă într-un singur loc şi i-a alimentat pe cei prezenţi cu motivaţie şi abilităţi pentru a face lucrurile să se mişte în mediul din care provin, dar şi cu scopul de a crea o reţea de oameni la nivel naţional care repetă fraza Oanei Ţoiu de fiecare dată când e cazul-„Ba se poate.”. Teambuilding-uri, ieşit în oraş, glume despre ciocolata primită ca sponsorizare, prietenii legate pentru o viaţă şi multe zâmbete sunt atributele care descriu relaţia dintre participanţi. Mai bine spus, acest eveniment nu s-a sfârşit pe data de 31 iulie, fiindcă amiciţiile şi colaborările închegate vor mai dura. Mult, aş putea spune.
Proiecte. Spuneam pe la începutul articolului că am avut parte de o componentă practică apreciabilă. Aceea de a concepe un proiect, care urmează să fie implementat în perioada imediat următoare. Spre exemplu, o echipă s-a gândit să înlocuiască banii cu timpul şi plănuiesc să creeze o platformă online, în care oamenii vor face schimb de servicii. Echipa din care fac eu parte, a ales să meargă pe aria cetăţeniei active şi îşi doresc să crească rata participării la vot într-unul din judeţele cu cel mai mic procentaj. Oraşul vizat este Iaşi, iar acest lucru va fi posibil în cadrul alegerilor locale de anul viitor.
Cred că aceasta e partea în care ar trebui să vă spun de ce să alegeţi o şcoală de vară ca şi activitate pentru dezvoltarea personală. N-am să fac asta. Le pasez cuvântul colegilor mei, iar vouă, dragi cititori vă îndemn să nu lăsaţi astfel de ocazii să treacă le lângă voi. Doar suntem tineri, iar la această vârstă imposibilul pare un cuvânt dintr-un dicţionar care n-a fost niciodată redactat.
Maria Timiş – „Pentru mine, şcoala de vară se traduce prin două săptămâni super care s-au topit la fel de repede ca o ciocolată anume cu cappuccino şi în care am cunoscut o gramadă de oameni interesanţi.”
Laura Davidel – „Au fost 2 săptămâni pline de idei venite de la oameni ingenioşi, m-am bucurat de training-uri super interesante….cu oameni care chiar au reuşit să zboare cu ideea lor. Cred ca experienţa SDV m-a motivat să-mi pun în aplicare alte idei pe care le ţineam ascunse de teama eşecului. Am vazut că alţii au putut şi asta mi-a dat avânt. În plus, sunt foarte încantată de faptul că am avut câte ceva de învăţat de la fiecare participant, trainer şi organizator.”
Ioana Piron – „Şcoala de vară: un nou inceput, prietenii noi şi puternice, multă energie şi entuziasm, dorinţa de a ajunge tot mai sus.”
Dorian Florea – „Şcoala de vară a fost pentru mine prologul unei prietenii cu nişte oameni excepţionali, exponenţii unui prezent în avangarda viitorului şi a unui viitor în avangarda perfecţiunii, alaturi de care aspir şi visez ca vom reuşi, cu istoria SDV’ului în suflet, să scriem o pagina de istorie.”
Valentina Crivăţ – „Pentru mine, Şcoala de Vară “România secolului XXI” a fost cu adevărat o experienţa “sui generis”, am conştientizat faptul că nu sunt singură, că în România încă mai sunt tineri care nu s-au blazat şi care îşi doresc să producă o schimbare la fel de mult ca mine. Şcoala de Vara ne-a oferit nişte pârghii, ne-a aratat prin trainerii care s-au perindat prin faţa noastră care sunt resursele pe care nu le reperasem pâna în acel moment şi cum sa ne folosim cât mai bine de cele pe care deja le cunoaştem.”
Un comentariu
[…] „Romania secolului XXI” vazuta prin ochii a 25 de tineri voluntari […]