Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

bookmark bookmark
Eugenia Dabu On December - 8 - 2010

Inainte sa scriu acest articol am facut un exercitiu de imaginatie: am luat o coala alba si un creion si am scris primele 5 cuvinte care mi-au venit in minte, pornind de la notiunea de ONG.
Ce am obtinut?

–          ENERGIE

–          OPTIMISM

–          DISTRACTIE

–          INVATARE

–          ECHIPA

Intrebare: de ce cuvintele astea si nu altele? Pentru ca asta mi-au transmis de-a lungul timpului ONG-urile cu care am lucrat sau din care am facut/fac  parte.

Practic, asta face o cultura organizationala: modeleaza identitatea, atat a mea ca membru, cat si a noastra ca echipa si ne transmite prin istoria, valorile, credintele, ipotezele, miturile,  simbolurile ei o stare de spirit.

Cum oamenii de-a lungul timpului se formeaza ca indivizi prin intermediul unor experiente, sentimente, relatii, se ghideaza in viata dupa anumite principii si valori si isi impartasesc amintirile frumoase celor dragi, organizatiile isi contruiesc “personalitatea” prin intermediul elementelor mentionate mai sus.  Este felul lor de a comunica cu noi. Atfel, comunicarea organizationala la nivelul unui ONG depinde semnficativ de cultura organizationala promovata.

CO este punctul de start in construirea unui ONG. Fondatorii trebuie sa transforme o idee intr-un ansamblu de elemente care sa transmita mai departe atat o imagine a organizatiei, cat si “personalitate”  acesteia, la un nivel mai profund.

Ca si oamenii, organizatiile sunt diferite. Astfel, o organizatie poate avea o cultura de tip “Work Hard Play Hard” (conform lucrarii Corporate Cultures – A. Kennedy) unde munca este cheia succesului iar membrii sunt prieteni sau o cultura de tip “academica” (Jeffrey Sonnenfeld) care se remarca printr-un mediu de lucru stabil unde membrii se dezvolta si invata continuu.

Cultura organizationala se formeaza si se consolideaza in timp prin intermediul membrilor/angajatilor care interactioneaza intre ei, care se lovesc de tot felul de provocari, rezolva probleme impreuna, se bucura de succese si invata din greseli.  Este unul dintre cei mai importanti factori in cresterea coeziunii echipei si in dezvoltarea sentimentului de apartanenta la organizatie prin matchmaking-ul dintre valorile individuale si cele pe care organizatia le promoveaza.

Punctual, cultura organizationala:

–          Influenteaza relatia dintre board si membrii organizatiei;

–          Intensifica implicarea membrilor in activitatile cotidiene (Employee engagement );

–          Reprezinta un punct de stabilitate in momentele de criza;

–          Asigura o retentie ridicata a membrilor (atat timp cand departamentul de HR recruteaza in parametrii  definiti de cultura organizationala);

–          Eficienteaza comunicarea organizationala;

–          Modeleaza identitatea indivizilor, colectivului.

Articole asemanatoare:

Categorii: Voluntariat