Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

bookmark bookmark
Blogunteer On October - 4 - 2010

Ce este inteligenta emotionala ?

Inteligenta, ca notiune abstracta, detine in continuare o pozitie controversata in viata fiecarui individ. Indiferent de context, dorinta este de a o promova, prin cunostinte de tot soiul si activitati care sa antreneze sinapsele neuronale, astfel incat ajunge sa fie la un moment  dat principala calitate care conteaza in structura personalitatii individului.

Fara doar si poate, inteligenta este o capacitate innascuta, dar si perfectibila prin diverse mijloace. De asemenea, este necesar sa mentionam ca inteligenta nu se refera doar la descifrarea mesajelor palpabile, materiale, vizuale. Creierul este setat sa rezolve ecuatii de diverse tipuri, care nu implica exclusiv receptorii comuni. O componenta a inteligentei, foarte promovata in ultimii ani, este inteligenta emotionala.

Ce este inteligenta emotionala ? Inteligenta emotionala se refera la intelegerea mai buna a propriilor emotii, la gestionarea eficienta a acestora, precum si la intelegerea mai buna a celor din jur, la crearea de relatii mai bune la toate nivelele cu acestia si la cresterea productivitatii si a imaginii personale. Lasand deoparte definitiile complicate, abilitatea de a fi inteligent emotional este dovedit a fi de doua ori mai importanta decat abilitatile tehnice sau intelectuale. Este mult mai dificil sa intelegi ceea ce o persoana transmite prin cod nonverbal, mai ales daca luam in calcul si persoanele introvertite care isi exprima foarte putin starile interioare si devine o adevarata provocare sa le interpretezi. Sa luam ca exemplu culturile lumii si numai la o simpla privire sa observam cate particularitati detin acestea. In unele zone, un gest considerat de inalta politete este vazut in alte parti ca fiind o teribila ofensa, orice mic detaliu are semnificatiile sale. De pilda, degetul mare ridicat si restul pumnului strans inseamna pentru americani «OK, in regula », pe cand in Brazilia este perceput ca fiind o insulta.

De ce este necesar sa fim inteligibili emotional la locul de munca ?

Inteligenta emotionala este cu siguranta o provocare, atat pentru angajat, cat si pentru angajator. Mizand pe aceasta idee, multe scoli occidentale introduc in sistemul lor educational si cursuri de formare a inteligentei emotionale. Bineinteles, literatura de specialitate este foarte ofertanta si asteapta doar sa fie descoperita.

Angajatul se afla intr-o interactiune permanenta cu colegii de echipa si este obligat sa inteleaga corect informatiile transmise pentru a duce la bun sfarsit sarcinile incredintate. O buna colaborare presupune coeziune si deschidere pentru intelegere, altfel se va accentua un proces de dezbinare care nu va conduce la nimic productiv.

Daca privim din perspectiva managerului, gradul de solicitare creste, intrucat acesta are obligatia de a gestiona lucrurile in asa maniere incat sa gaseasca solutii pertinente pentru toate partile implicate, sa rezolve eventuale conflicte si sa intretina o buna atmosfera a echipei pe care o conduce pentru a promova spiritul de colaborare si alte valori implicite. Desigur, persoanele din spatele sau se ocupa cu statistici si previziuni pentru a stabili eventuale prognoze legate de fenomenele economice si sociale, dar intelegerea emotiilor transmise de catre angajati presupune o finete mult mai mare, care, pe termen lung contribuie la construirea unei imagini veridice cu privire la peisajul din cadrul firmei.

Orice mica privire, orice incruntare, orice manifestare de anxietate, toate trebuie sa isi gaseasca traducerea in mintea managerului. Un astfel de «dictionar » este posibil a fi creat printr-un contact continuu si neintrerupt cu toti membrii echipei conduse, prin observarea lor permanenta si implicarea activa in mecanismele care stau la baza functionarii acesteia. Nu exista un tipar standard, o formula dupa care sa putem da un raspuns ferm, totul tine de gradul de implicare investit. Cu cat se doresc rezultate mai promitatoare, cu atat efortul trebuie sa fie insutit.

Un exemplu de succes dobandit prin promovarea inteligentei emotionale este Johnson&Johnson care a reusit sa-si creasca productivitatea muncii si incasarile prin insistarea asupra comunicarii nonverbale la nivel de firma, a realizarii de rapoarte cu privire la coeficientul de inteligenta emotionala (EQ) si la nivelul de coeziune din cadrul echipei.

Erai pasionat de teste IQ ? Acum vei deveni pasionat si de teste EQ ?


Articole asemanatoare:

Posteaza un comentariu