Pe 1 martie, în pragul celebrării Mărțișorului, Centrul pentru Managementul Organizațiilor Nonprofit (CMON) a împlinit doi ani de când sprijină consolidarea și dezvoltarea organizațiilor non profit în România, un obiectiv împlinit cu ajutorul granturilor EEA.
Un nou început de primăvară şi pentru CMON, prin susținerea unui seminar în Oslo pe tema inovării în sectorul nonprofit, prilej cu care a fost lansat RePlan – primul board game de planificare strategică pentru ONG-uri dezvoltat de Asociația Young Initiative, în limba engleză și norvegiană. Un pas important în context european, pregătit încă din primăvara trecută, alături de Asociația Norsensus Mediaforum, partenerul actual din Norvegia în diseminarea RePlan.
Pe parcursul desfășurării seminarului, au avut loc discuţii despre evoluţia ong-urilor din România şi Norvegia, fiind prezentate şi instrumentele inovatoare pentru ONG-uri create în cadrul proiectului CMON:
- cursul MOOC “Managementul Sustenabil al Organizației NonProfit”, primul curs online în format MOOC dedicat ONG-urilor în România. Cuprinde 56 de lecții și 6 ore de materiale video, cu diverse instrumente educaționale, organizate în 5 module despre managementul ONG-urilor, fiind adresate în special celor aflați la început în domeniul managementul ONG-urilor, dar și celor cu experiență. Cursul este gratuit și poate fi accesat la https://www.udemy.com/management-ong/ .
- spațiul Centrului și facilitățile oferite, rețeaua de traineri CMON creată care a susținut 12 training-uri gratuite pe perioada proiectului și continuă să realizeze sesiuni de formare pentru ong-uri.
- RePlan, primul board game de planificare strategică pentru ONG-uri care a ajuns între timp la peste 250 de ONG-uri din ţară.
Fiecare participant a primit câte un joc gratuit pe care să-l testeze împreună cu echipa, nu înainte de a juca primele două etape ale jocului, chiar în cadrul seminarului. Jocul lansează o serie de provocări cu situații imprevizibile, majoritatea inspirate din realitate, cu care s-ar putea confrunta ong-urile; situaţii care le testează capacitatea de reacție sau creativitatea.
În cadrul seminarului, alături de voluntari sau lucrători din sectorul nonprofit, Ambasada României la Oslo a fost şi ea reprezentată, prin prezenţa Alinei Beldescu, Deputy Head of Mission.
Experiența CMON în Oslo nu s-a încheiat aici. În zilele următoare, au avut loc vizite la Norwegian Helsinki Committee, una din organizațiile care coordonează EEA Grants, YMCA Norway și Consiliul Național al Tinerilor.
Ce am aflat, în urma discuţiilor, despre sectorul non profit din Norvegia?
– ONG-urile norvegiene primesc câte 15€/lună pentru fiecare membru pe care îl au. Astfel, există 10 milioane de membri în diverse ONG-uri. La o populație de 5 milioane.
– Orice grup de minimum 5 rezidenți, inclusiv grupurile informale, poate să solicite fonduri de la primărie pentru a implementa mici proiecte, în special în zona culturală. De exemplu, dacă vrei să faci un film, vei primi banii necesari. Nici măcar nu este necesar să reușești, important este să demonstrezi că ai învățat ceva din experiența respectivă.
De asemenea, pentru norvegieni, “investițiile în tineri sunt o modalitate pentru a avea o societate civilă puternică, având în vedere că tinerii de azi devin adulții de mâine și influențează la rândul lor politicile publice.
RePlan, varianta în limba română, poate fi comandat aici: http://www.management-ong.ro/replan/