Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

bookmark bookmark
Blogunteer On March - 24 - 2011

Dupa cum majoritatea dintre voi ati vazut deja, de cateva saptamani marile orase ale Romaniei au fost impanzite cu mesaje care numai la noi puteau sa apara. Mesaje de un “optimism” coplesitor, tocmai bun pe timp de criza si de asteptare eterna a primaverii. Ma refer desigur la campania “Asta e Romania” derulata de Radio 21, care ne-a intampinat la tot pasul cu mesaje alb pe negru de genul “Romanii n-au talent”, “Romanii n-au valoare”, “Tinerii sunt superficiali” si multe altele asemenea.

Pe mesajele respective aparea si un site scris in portocaliu (interesanta alegere, poate vroiau sa dea vina pe cineva pentru situatiile descrise), pe care daca intrai erai intampinat cu o serie de intrebari legate de aspectele din mesajele publicitare. Prima data cand am vazut asta am crezut ca de fapt intreaga idee era de a vota anumite lucruri acolo, apoi ei urmau sa afiseze concluzia prin acele mesaje stradale. I was wrong. Pe site la majoritatea intrebarilor 70-80% se declarau impotriva ideii respective.

In fine, stai si te intrebi uneori care a fost scopul acestei campanii pana la urma. Initial am crezut ca este o campanie de teasing, fiind vehiculata data de 7 martie ca moment in care ni se pregateste ceva. Dar surpriza, era vorba doar de intentia celor de la Radio 21 de a “pozitiva” mesajele in cauza dupa data de 7 martie. Adica sa acopere de obicei negatia cu logo-ul radioului si uite ce eroi nationali avem.

Este foarte adevarat, campania poate fi intoarsa pe toate partile, si se pot gasi multe aspecte. Poate ca s-a dorit pur si simplu socarea opiniei publice pentru a starni niste reactii impotriva ideilor respective. Este intradevar posibil ca scopul sa fi fost tocmai asta, un fel de psihologie inversa. Metoda aleasa mi se pare insa total lipsita de etica si total nepotrivita.

Sa ne gandim numai la oamenii care se intorc acasa dupa o zi de munca, obositi, fara chef de nimic, plini de griji si toate cele (ma refer in special la persoane de varsta mijlocie) care sunt bombardate vizual pe drum cu astfel de mesaje incurajatoare. Dupa ce ca i se tot repeta ca e criza si ca toate preturile cresc, i se mai atrage casino si atentia ca romanii sunt vai de ei. Si ca sa fie tabloul complet, ne aflam si intr-o perioada care favorizeaza depresiile, fiind in asteptarea unei primaveri care nu mai vine. Bineinteles, ar fi total exagerat sa transformam aceasta campanie intr-un “trigger” pentru o depresie, dar personal cred ca anumite categorii de persoane pot fi influentate in subconstient de asta.

Personal, mi se pare o campanie de marketing intradevar neconventionala, dar lipsita de principii si etica. Ajungem sa ni se creeze impresia ca romanii pot fi facuti in orice fel, ca nepasarea e oricum destul de mare. Daca ar fi fost o alta nationalitate acolo, reclamele ar fi fost interzise imediat, iar autorii amendati de Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii. Probabil ca in romani se poate arunca cu noroi insa, noi ne discriminam singuri.

Am ales sa scriu acest articol pe Blogunteer pentru ca aici promovam pana la urma implicarea in comunitate, spiritul de civism si de voluntariat. Si pana la urma putem incadra in extenso demersul Radio 21 ca un efort de CSR. Insa astfel de campanii de stimulare a spiritului civic nu stiu cat de normale sunt intr-o societate.

 

Voi ce parere aveti? Vi se pare etic demersul celor de la Radio 21 de a soca si de a se juca cu sentimentele romanilor pentru a pozitiva ulterior si pana la urma, pentru a-si face reclama? Credeti ca este un model de responsabilitate sociala “corporatista”?


Articole asemanatoare:

Categorii: Diverse

Posteaza un comentariu