Deși suspansul stârnit în rândul elevilor participanți la Shakespeare School Essay Competition a luat sfârșit odată cu anunțarea câștigătorilor într-un cadru festiv vineri 10 iunie, am vrut să aflăm de la Irina Alionte, Marketing Manager Shakespeare School, întreaga poveste a acestui frumos proiect.
Mai mult, Irina Alionte, care fost implicată direct încă de la prima ediție a concursului, contribuind la realizarea și promovarea acestuia, dorește să împărtășească în exlusivitate pentru Blogunteer.ro, ideea unui nou proiect, Shakespeare Education, alături de multe alte planuri de viitor pentru Shakespeare School.
Întrucât ne aflăm sub egida Anului European al Voluntariatului, Irina speră ca prin noua organizație să contribuie la aceste schimbări aduse în viața elevilor prin fenomenul voluntariatului apelând ca și până acum, la limba lui Shakespeare.
Cum plănuiește mai exact să pună toate aceste idei în practică? Vom afla chiar de la ea, în rândurile ce urmează.
- Vorbind despre Shakespeare School Essay Competition, am vrea să știm, cum a luat naștere ideea acestui concurs?
Concursul de eseuri este unul din proiectele mele de suflet. A fost lansat pentru prima dată în 2009 sub egida Anului European al Creativității și Inovării. Totul a început de la faptul că am participat si câștigat eu însămi la un concurs internațional de eseuri, ceea ce a servit drept sursă de inspirație pentru a organiza un concurs similar, dar de această data pe plan național.
Începutul a fost modest, premiile constând doar în cărți și cursuri de engleză. Au participat totuși 200 de tineri, ceea ce ne-a dat curaj în anul următor să căutam sponsorizari și parteneriate media care să îi aducă un succes și mai mare. Având în vedere sprijinul pe care l-am primit și taberele în Anglia oferite ca premiu, în următorul an eseurile s-au trimis într-un ritm amețitor, depășind 3000! Anul acesta, concursul, devenit deja o tradiție, a adunat 5100 de eseuri în limba engleză din peste 350 de localități.
Având în vedere anvergura și amploarea pe care a căpătat-o, aș putea să-l consider una din realizarile mele importante la Shakespeare School. Iată cum un premiu câștigat la un moment dat în viață poate influența și inspira, fiind un punct de plecare pentru a iniția noi proiecte și a contribui în mod concret pentru comunitate. Speram că și Shakespeare School Essay Competition va continua să inspire în anii ce urmează, încuranjându-i pe tineri să-și atingă potențialul la maxim.
2. De ce credeți că este importantă inițierea unei astfel de competiții și ce aduce ea nou pentru elevii participanți?
Importanța inițierii unui astfel de concurs ne e detaliată chiar de către concurenți. Aceștia ne-au mărturist că a răspuns dorinței lor de afirmare, le-a deschis noi orizonturi culturale și academice, le-a stimulat creativitatea și abilitățile de scriere în limba engleza, le-a oferit oportunitatea de a se exprima la un concurs național! Cu toții au putut intra în cursa pentru una din cele patru școli de vară în Anglia și chiar dacă nu au câștigat marele premiu, au rămas macar cu mândria de a fi participat la un concurs național unde și-au putut face ideile auzite.
Pe plan național mai exista câteva tipuri de concursuri de limba engleza, dar ele se axează mai mult pe testarea cunoașterii limbii și mai puțin sau poate chiar deloc pe încurajarea creativității. Încă de la început, ne-am propus să ieşim din şabloane, din testele grilă pentru a-i încuraja pe tineri să gândească, să inoveze, să creeze în limba lui Shakespeare!
3. Cum vi s-au parut participanții de anul acesta?
În cadrul etapei finale de interviuri, am avut plăcerea să stăm de vorbă cu toți finaliștii, cei mai buni dintre cei buni. Am constatat că toți sunt elevi deosebiți, cu rezultate foarte bune la scoală, mulți dintre ei olimpici la mai multe materii și cu un nivel excepțional de limba engleză. Cu toții împărtășesc un vis comun- acela de a studia în Anglia la o universitate de top și iaă că prin participarea la acest concurs, i-am adus cu un pas mai aproape de îndeplinirea acestui vis!
4. Care a fost reacția lor fata de temele propuse în cadrul acestei ediții?
Elevii români au răspuns cu mult entuziasm inițiativei noastre de a se exprima în limba lui Shakespeare și ne-au mărturisit că temele au fost atractive și bine alese. Elevii de gimnaziu au avut de realizat o descriere a unei lumi perfecte, pornind de la patru imagini sugestive, iar cei de liceu au avut de scris despre rolul și importanța voluntariatului. Practic a fost vorba despre un imbold spre reflecție, un îndemn spre implicare și responsabilizare adresat liceenilor, dar dupa care cred că ar trebui să ne ghidam cu toții: ce pot face să ii ajut pe cei din jurul meu sau cum pot să fac lumea pentru cei din jurul meu mai bună? Probabil că temele atrăgătoare au reprezentat și unul dintre motivele pentru care elevii au participat în număr atât de mare!
5. Am observat că tema eseului pentru grupa de vârstă 15-19 ani a fost “Rolul și importanța voluntariatului.” Am vrea să știm în primul rând, ce v-a motivat să alegeți această temă și de asemenea, ce părere aveți despre acest fenomen?
Întrucât 2011 a fost declarat Anul European al Voluntariatului, a fost o alegere firească pentru tema de eseu. De altfel, concursul s-a desfășurat sub egida acestui an European, motiv pentru care am primit și sprijinul Reprezentanței Comisiei Europene în România.
Puțin câte puțin, fiecare poate schimba în felul său o mica părticică a societății și cred cu tărie că “where is a will, there is a way”! În plus, voluntariatul te poate transforma și ca individ, în mod conștient sau nu. Nu în ultimul rând, este un punct forte adaugat experienței extra-curriculare a unui tânăr care își dorește să aplice la o universitate de peste hotare, ce poate face diferența în procesul admiterii. Iată că de această dată, voluntariatul a fost cel care a putut aduce și premii substanțiale celor care și-au trimis eseurile!
6. Din experiența pe care ați avut-o până acum cu elevii în cadrul Shakespeare School, cum credeți că îi influențează pe ei acțiunea de voluntariat, ce ar putea ei să învețe ei din toate aceste experiențe?
Voluntariatul înseamnă noi prieteni, înseamnă să înveți să devii mai organizat, mai responsabil, să te adaptezi într-o echipa. Nu e deloc ușor, pentru că mai înseamnă să renunți la timpul liber, să te împarți între școala, meditații și activitățile de voluntariat, însă până la urmă e vorba de managementul timpului și chiar și acesta…se învață! Pe lângă componenta educativă, în plan personal satisfacțiile sunt foarte mari și voluntariatul te face să simți că ceea ce faci tu realmente contează pentru alții. Până la urmă, ce poate fi mai nobil decât o mână de oameni acționând pentru un țel comun, având speranța și încrederea că pot schimba societatea în care trăiesc?
7. În final, am vrea să știm ce planuri de viitor aveți, ce alte proiecte pregătiți pentru elevii care fac deja parte, sau ar vrea să intre în familia Shakespeare School?
Planuri și idei de viitor sunt multe, vom continua proiectele cu care deja v-am obisnuit și vom iniția și altele noi! Demarăm în curând cursurile de vară de engleză ținute la sediile Shakespeare School din București, din iulie plecăm cu grupurile la școlile de vară in Marea Britanie și SUA, dar și în tabăra medievală de limba engleză de la Moeciu, iar în toamnă ne întoarcem cu forțe proaspete pentru cursurile de engleză de an școlar, care se vor desfășura și într-o nouă locație-surpriză: al treilea sediu Shakespeare School! Familia Shakespeare School este într-adevăr în plină extindere dar acest lucru se datorează numai cursanților noștri, mulți dintre aceștia fiind tineri care au crescut alături de noi, care au fost multumiți de rezultatele bune și pregătirea de care au avut parte și ne-au recomandat mai departe!
Există totuși și un proiect de viitor mai aparte, o surpriză pe care ți-o mărturisesc în premieră.
Legat de acea societate mai bună spre care tindem cu toții, îmi doresc foarte mult să reușesc să contribui și eu la aceasta și să ajut oricât de puțin la acea schimbare mult-așteptată din sectorul educațional românesc! De aceea, dacă tot suntem în Anul European al Voluntariatului, în viitorul chiar foarte apropiat voi lansa un ONG cu scopul de a promova limba engleză și accesul cât mai multor tineri la aceasta.
În exclusivitate pentru Blogunteer.ro, îți spun foarte pe scurt despre Shakespeare Education, organizația cu care îmi propun să promovez limba engleză și să ofer un acces mai larg la cursuri de engleză cât mai multor copii și tineri. Totodată, un alt obiectiv important va consta în creșterea gradului de implicare a copiilor, adolescenților și tinerilor în activități social-cultural-artistice în limba engleză! Sperăm să îi stimulăm să-și folosească potențialul și resursele intelectuale la maximum, astfel încât pe viitor tinerii să fie pregătiți să se încadreze ușor pe piața muncii. Dar pentru aceasta, ei trebuie să fie ajutați, trebuie să li se arate calea și modalitățile de a atinge acest țel, încă de la o vârstă cât mai fragedă.
Acestea precum și multe altele am pregătit pentru tinerii talentați și pasionați de engleză.