Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

bookmark bookmark
Cristina Chelaru On March - 26 - 2012

 

Autismul poate fi invins!” este motto-ul tuturor celor din sectorul non-guvernamental implicaţi  în „lupta” cu acest sindrom care afectează de la an la an tot mai  mulţi copii. Cine sunt ei? În primul rând părinţi, care nu au avut altă opţiune decât să-şi mobilizeze resursele – emoţionale şi materiale – pentru a-şi aduce copilul „captiv” din lumea lui, în lumea noastră. În multe cazuri, asta s-a tradus prin înfiinţarea de asociaţii, ONG-uri care, cu perseverenţă, încearcă să schimbe mentalităţi şi un sistem depăşit.

„Autismul poate fi învins!” este, în acelaşi timp, şi mesajul principal al Asociaţiei Învingem Autismul, „un mesaj internaţional bazat pe cercetări, studii, aplicaţii, dar mai ales pe multe cazuri de copii recuperaţi”.

Înfiinţată nu cu mult timp în urmă, în anul 2009, ca o continuare a campaniei „Împreună învingem autismul!”, iniţiate de Fundaţia Romanian Angel Appeal şi Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile, Învingem Autismul are ca misiune declarată îmbunătăţirea vieţii persoanelor afectate de tulburări din spectrul autist (TSA).

Misiunea nu este deloc uşoară: pentru recuperarea unui copil cu autism, este nevoie să fie diagnosticat cât mai devreme, şi apoi de multe resurse: bani, efort, răbdare, informaţii, specialişti bine instruiţi, materiale, timp şi desigur, de capacitatea copilului de a accepta un program structurat şi susţinut. La un singur copil cu autism este nevoie de o echipă de circa zece persoane, compusa din familie şi specialişti care să lucreze permanent în beneficiul acestuia.

Tocmai în această idee, asociaţia încearcă să vină în sprijinul familiilor, cu servicii – centru de casino terapie şi activităţi special destinate copiilor cu TSA. Chiar în următoarea perioadă, va fi inaugurat un mult-aşteptat  sediu pentru 23 de astfel de rezidenţi: Centru multidisciplinar de intervenție pentru autism.

Centrul este dedicat învățării abilităților funcționale care să faciliteze copiilor, viitori adulți, independență la școală, acasă și în diverse medii sociale sau funcționale (teatru, magazin, autobuz etc).

Integrarea şcolară de succes a acestor copii este un alt obiectiv al asociaţiei:  

Copiii cu autism merg la școală” este un proiect desfășurat în perioada decembrie 2011 – septembrie 2012, care își propune să crească gradul de integrare în învățământul de masă a copiilor cu autism din București, oferindu-le, astfel, șansa la o viață independentă.

În această perioadă, 16 copii cu autism, de vârstă preșcolară și școlară, participă săptămânal la activități de grup prin care sunt pregătiți pentru a fi integrați în grădinițe și școli de masă. Șase dintre beneficiari vor merge treptat la școală în acest an, participând la activitățile de desen, muzică, sport etc ca să se poată adapta mai ușor din luna septembrie la structura clasei I.

Proiectul se desfășoară cu sprijinul financiar al Raiffeisen Bank (și al altor zeci de donatori individuali) și  în parteneriat cu Fundația Romanian Angel Appeal.

 „Încercăm să găsim o soluţie şi la o altă problemă cu care se confruntă în prezent copiii cu autism. Sunt primiţi cu greu în şcoli din învăţământul de masă, fie că vorbim de cele de stat sau de cele private, deşi autorităţile susţin, prin mai multe legi, că nu tolerează discriminarea”, spun reprezentanţii asociaţiei.

În acest scop, asociaţia mai are în derulare proiectul „După-amieze vesele”. Cinci după-amieze pe săptămâna, sub îndrumarea unui terapeut specializat în activităţi de grup, cu materiale didactice de calitate, 20 de copii cu autism învaţă pas cu pas să facă faţă cerinţelor comportamentale şi educaţionale formale. Programul este sprijinit şi de Steven Richardson, consultant american în analiză comportamentală aplicată, cu experienţă de peste 10 ani în lucrul cu copiii cu TSA.

Luciana Hăloiu este psihopedagog, cu experienţă în analiza comportamentală aplicată, una din metodele de intervenţie educaţională, prin care copiii cu autism pot reuşi mai uşor in viaţă. Ea este cea care lucrează cu copii participanţi: “După-amieze vesele reprezintă un mediu de tranziţie de la intervenţia unu la unu – pe care majoritatea copiilor afectaţi de autism o fac acasă sau în centre specializate – către învăţământul normal. Pe de altă parte, programul îşi propune, să le arate copiilor tipici ce înseamnă toleranţa”.

 

Lumea autismului poate părea un univers straniu şi de neînţeles pentru marea majoritate. Dar cei care, vrând-nevrând, fac parte din acest univers, îşi continuă curajoşi drumul, pentru că ştiu că „autismul poate fi învins!”.

Articole asemanatoare: