In primul rand, multa lume nu face diferenta intre a invata (a dobandi cunostinte prin diverse metode) si a memora (a-si intipari informatii in minte pentru a putea fi reproduse). Spre deosebire de memorare, care e un proces mecanic, invatarea implica si intelegerea notiunilor transmise. Majoritatea persoanelor doresc sa aprofundeze o tema sub presiunea examenelor, a lucrarilor de control sau a sesiunilor. In cel mai bun caz, abordarea temei in acest fel (in salturi si in criza de timp) va duce la memorarea informatiilor, nicidecum la invatarea de lucruri noi.
Eu imi propun sa iti arat cum sa inveti eficient, ca sa eviti toceala si sa-ti amintesti ceea ce ai studiat si dupa incheierea tezelor/sesiunii. Ready?
Orice persoana care vrea sa se apuce serios de invatat trebuie sa aiba un plan de studiu. Multi pleaca de la premisa ‘ce-mi trebuie mie asa ceva, ca doar stiu ce am de facut’. Planul nu ajuta doar la structurarea materialului de studiu, ci si la o gestionare corecta a timpului de care dispui (cuvinte mari). Asta ca sa nu te trezesti, dupa trei ore de citit un curs, ca te-ai super-concentrat pe o singura idee si le-ai ratat pe celalalte 72.
E important si sa iti descoperi cel mai eficient mod de a invata. Studiile arata ca 85% din informatie se retine in mod vizual, 11% auditiv, 3,5% olfactiv, 1,5% tactil si doar 1,1% gustativ. Asta inseamna ca cei mai multi oameni invata citind lectia/cursul. Dar poate ca tu retii mai mult si intelegi mai mult sarind intr-un picior si cantand. Your way.
In tratarea unui subiect nou, raspunde intai la intrebarile Cine? Ce? Cum? Unde? De ce?. Este util pentru incadrarea subiectului in anumite categorii, ceea ce iti da posibilitatea sa faci corelatia intre ceea ce ai de invatat si alte subiecte asemanatoare. ( Exemplu: Revolutia Industriala. Anglia, sfarsitul secolului XVIII, inventia motorului cu abur => James Watt, Denis Papin and so on…)
Daca vrei cu adevarat sa intelegi un subiect, trebuie sa-l abordezi din mai multe puncte de vedere. Spre exemplu, proiectul pe care il ai de facut la chimie se refera la dioxidul de carbon. Poti sa te legi, atunci, de legile gazului din fizica si de subtierea stratului de ozon de la biologie.
Nu incerca niciodata sa inveti ceea ce nu intelegi. Daca ai ajuns la un pasaj care pare pur si simplu imposibil, cauta-ti un creion si ia-l la intors. Ai ajuns la a doua citire si nici acum nu te simti confortabil cu fragmentul respectiv? Lasa-l balta si concentreaza-te pe altceva, s-ar putea sa fii doar obosit. Dupa un timp de odihna, o sa vezi ca bucata respectiva era o banalitate. (asta cred ca a spus-o Lewis Caroll).
Apropo de odihna, fa pauze de 10-15 minute la fiecare 45-50 de minute de studiu. (acum sa vedem unde e planul! Te-ai tinut de el? Il mai ai macar?). Si NU INVATA NOAPTEA. Stiu ca atunci ti se pare ca e cel mai linistit, ca esti cel mai concentrat, dar oamenii sunt programati genetic ca sa doarma noaptea, nu sa studieze fizica cuantica.
Cauta in dictionar cuvintele pe care nu le cunosti. Imagineaza-ti ce groaznic ar fi ca tu sa-ti sustii teza, profesorul sa te intrebe de ce ai folosit cuvantul ‘metempsihoza’ in contextul respectiv, iar tu sa nu poti sa-i dai un raspuns. (A-ha, te-am prins, nu stii ce e aia ‘metempsihoza’? Ia un dictionar 🙂 )
Cand ai de studiat un obiect anume, gandeste-te la toate modurile in care poate fi utilizat. Sa luam banala furculita. Stiai ca a existat o perioada cand a fost folosita de catre aristocratie ca pieptene? Interesant ar fi de vazut cine s-a gandit sa o bage in mancare dupa aceea…
Cam astea ar fi regulile de baza in invatarea eficienta. Ah, si inca ceva. Nu studia cu un prieten decat daca esti sigur de motivatia lui. Altfel, risti sa fii distras repede de la ce ai de facut.
Acestea fiind zise, erm…spor la lucru!
P.S: N-ai fi ajuns in situatia asta daca ai fi invatat constant, asa ca, dupa ce termini cu examenele, pune mana pe carte la timp!
multumesc