Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

Profesorul voluntar care ne învaţă să iubim sportul

“Ce e frumos trece repede / Ce e minunat zboară ca un fum,
Ce e extraordinar se duce ca un vis / Ce e fantastic, devine amintire…”

Acestea sunt gândurile de început de interviu ale Voluntarului Anului 2013 în domeniul sport şi recreere, Codruţ Morariu, atunci când rememorează atâtea întâmplări şi oameni din arena sportivă.

Este pasionat de sport pentru că îl atrag înălţimile performanţei, – de provocări pentru că fiecare zi este o noua încercare, – de descoperiri pentru că permanent ni se dezvăluie lucruri necunoscute  din mediul înconjurător, din firea umană sau din relaţiile interpersonale.

Consideră că există, într-un singur loc, îngemănate, o culme, o provocare, un eveniment şi o descoperire. Le-a găsit în spaţiul generos al sportului şcolar.

Voluntarul anului în domeniul sport este profesor la Şcoala Gimnazială Liviu Rebreanu din Târgu Mureş şi, deopotrivă, coordonator al Asociaţiei Sportive Maris.

1. Ce activităţi desfăşoară Asociaţia Sportivă Maris?

Asociaţia Sportivă Maris 2009 a venit ca un răspuns la solicitarea autorităţlor din domeniul educaţiei de a exista în fiecare unitate şcolară câte o asociaţie, dând astfel o formă organizată activităţilor sportive desfăşurate de către elevi. În luna iunie a anului 2009, obţineam, în oraşul de pe Mureş, certificatul de identitate sportivă emis de Direcţia Judeţeană de Tineret şi Sport, contopind în denumirea noastră locul şi timpul începutului, MARIS 2009, ca o ancoră a prezentului între trecutul glorios ( Maris denumirea latină a răului ce străbate urbea) şi viitorul speranţelor noastre de împlinire sportivă.

Printre activităţile pe care le derulăm, amintesc :

7588_0000227913– identificarea, cooptarea şi pregătirea elevilor talentaţi în echipele şcolii pentru participarea la competiţiile de masă;
– organizarea unor întreceri de masă, pe mai multe categorii de vârstă;
– achiziţionarea echipamentelor şi materialelor sportive necesare pentru pregătirea jocurilor sportive în aer liber;
– efectuarea sistematică a antrenamentelor (3-6 ori / săptămâna *1,5 ore);
– participarea la etapele superioare ale competiţiilor interşcolare;
– achizitionarea premiilor, diplomelor şi medaliilor pentru premierea sportivilor.

2. Cine sunt beneficiarii proiectelor asociaţiei şi în ce măsură credeţi că le influenţaţi parcursul personal şi profesional?

Beneficiarii direcţi sunt elevii claselor pe care le coordonez, ai ciclului primar din şcoală, ai gimnaziilor municipiului care răspund invitaţiilor de participare la competiţiile pe care le organizez.

Beneficiarii indirecţi ar fi părinţii copiilor şi societatea în ansamblul ei, având noi generaţii de oameni sănătoşi, dornici de practicarea mişcării.

Încă din anul 1999 am început implicarea în pregătirea loturilor sportive ale gimnaziilor la care am lucrat.

Clasarea pe podium, într-o primă etapă, nu e chiar aşa de greu de obţinut (în condiţiile unei pregătiri serioase). Mi se pare mai dificilă menţinerea la înălţimile performanţelor. Rezultatele echipelor de fotbal pregătite în aceşti ani nu mi-au adus doar bucuria victoriilor şi menţinerea pe podium, cât mai ales regăsirea numelor unor sportivi valoroşi în rândul actualelor loturi de divizie naţională, jucători ce au pornit din curtea şcolii spre vârfurile ierarhiilor sportive. Nu pot uita câştigarea etapei naţionale a Pentatlonului Olimpic pentru Mileniul III , ediţia 2007, competiţie inclusă în calendarul competiţional al Comitetului Olimpic şi Sportiv Român, prin Academia Olimpică Română. Fotbal, baschet, şah, atletism, tenis de masă sunt doar câteva din domeniile sportive în care performanţa a fost ridicată la rang de virtute, alături de elevii pe care i-am îndrumat.

Printre rezultatele obţinute după înfiinţarea Asociaţiei amintesc: campioni municipali, judeţeni şi zonali la diverse etape ale Olimpiadei Naţionale a Sportului Şcolar, ramura fotbal masculin şi feminin,  campioni zonali şi vicecampioni nationali în Cupa Hagi Danone 2012 , precum şi locuri I la competiţii precum Cupa BRD, Olimpiada Micului Şcolar sau Cupa 1 Decembrie.

3. Aţi câştigat, în cursul anului 2013, premiul de Voluntar al Anului în domeniul sportului. Ce a reprezentat acest premiu pentru dvs?

600731_439763376048535_1765322667_nPremiul din 2013 a apărut ca o continuare a celor obţinute în 2011 şi 2012 , ca o confirmare a faptului că societatea civilă şi juriile de specialitate, formate din glorii ale sportului românesc constată direcţia corectă pe care o alesesem în sprijinirea dezvoltării fenomenului sportului şcolar.

Mai în glumă, mai în serios, un prieten îmi spunea că obţinusem un hat trick.

4. Ce inseamnă de fapt voluntariatul în sport?

Voluntariatul e o stare de bine, o oportunitate permanentă de ridicare a barierelor reprezentate de considerente sociale, materiale sau emoționale. Depășindu-ne temerile, încurajându-ne unul pe celălalt, redescoperim, clipă de clipă, importanța trecerii de la EU la NOI . Puterea unui grup nu este dată doar de forțele individuale reunite, ci de coagularea voinței și concentrarea intereselor, îndreptate spre atingerea unui obiectiv comun. Uneori, cuvintele sunt prea sărace pentru a descrie cu fidelitate stările sufletești prin care trece un sportiv, în momentele de ascensiune și coborâre pe treptele ierarhiei sportive, dar mai ales în acelea de depășire a momentelor de dezamăgire și decepție, cauzate de neatingerea obiectivelor dorite.

Găsind țărmul bucuriei, unde dorim să rămânem cât mai mult, credem, în continuare , în visul de a fi sportivi adevărați. În acest mod, vom contribui, fiecare dintre noi, la adăparea continuă de la izvorul nesecat al talentelor românești, descoperind – acolo unde este ascuns, șlefuind – acolo unde este neîmplinit, stimulând – acolo unde este neîncrezător și admirând – acolo unde este evidențiat potențialul imens al copilului pasionat de sport și mișcare.

5. Activaţi într-un domeniu care deşi considerat important, este adesea neglijat, nu doar de autorităţi dar şi de simpli cetăţeni. Cum îi putem apropia pe oameni de sport, în special pe copii?

img_0550Prin activităţile derulate, încerc să le demonstrez membrilor comunităţii că puterea exemplului pozitiv funcţionează, indiferent de etapele istorice prin care trecem. Implicarea personală determină, în cele din urmă, şi mobilizarea segmentelor societăţii în care evoluăm. Chiar dacă nu pot schimba lumea, în ansamblul ei, cel puţin o pot îmbunătăţi în domeniul în care evoluez, reamintindu-i valorile esenţiale care ne-au făcut să nu ne pierdem în valtoarea erelor trecute: Credinţa, Iubirea şi Speranţa.

6. Cât de important este sportul, în viaţa de zi cu zi, şi cum credeţi că ar arăta o societate în care fiecare dintre noi ar investi şi ar face sport, responsabil?

Sportul ne oferă clipă de clipă exemple pozitive de învingători în lupta cu greutăţile, prin perseverenţă, muncă intensă şi canalizarea energiilor spre atingerea obiectivelor. O mişcare sportivă bine organizată, sprijinita de toţi factorii decizionali (nu doar la nivel declarativ) ar conduce, pe termen lung la formarea unor naţii sănătoase, inteligente, demne, consecvente şi rezistente în faţa greutăţilor. Însă, la ora actuală, probabil, acest lucru nu este dorit în societatea românească, decât în puţine domenii.

7. Ce planuri de viitor aveţi?

În planul spiritual al acestui domeniu, îmi doresc ca, alături de copiii implicaţi, să rămânem la înălţimile împlinirilor aduse de auto0depăşirea limitelor anterioare. Stabilind legăturile de încredere, bazate pe comunicare şi respect reciproc, reuşim să stârnim ecouri în sufletele tinere ale ,,ucenicilor “, trecând împreună peste greutăţile întâlnite pe drumul iniţiatic de împlinire, descătuşând spiritele dorinţei de cunoaştere si autodepăşire, ridicând barierele către libertatea cugetului.

Picture 021Fiecare an şcolar reprezintă pentru mine un nou început, fiecare zi a lui – o nouă provocare, fiecare oră de curs, fiecare antrenament, -un nou ,,spectacol” pe scena devenirii vieţii, ai cărui ,,actori” dobândesc împliniri cu fiecare interpretare a rolurilor didactice, dând farmec trecerii clipei, pricepând azi mai mult decât ieri şi mâine mai mult ca azi.

Zorii zilei de azi încep călătoria spre mâine, în care, la fiecare pas, descoperim frumuseţea sufletului de copil, ajutându-l să îşi învingă temerile, sprijinindu-l să îşi înalţe spiritul liber – prin deschiderea aripilor gândului în plutirea dincolo de vâltoarea acestei lumi vremelnice.

Motivul literar al jertfei pentru creaţie mi se pare tot mai actual, gândindu-mă aici la creaţiile durabile şi nu la cele vremelnice. Bucuria din ochii de copil, dată de atingerea obiectivelor fixate este de nepreţuit. Iar pentru cei care vor să îşi regăsească motivaţia implicării, o perioadă de timp petrecută în mijlocul copiilor le-ar aduce răspunsurile la multe frământari existenţiale.

Articole asemanatoare:

Tags: , , , , , , ,