Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

Universitatea Alternativă – răspunsul la întrebarea “Cine schimbă România”

406469_343284912355864_2023899907_nSăptămânile trecute a început să fie difuzat un video pe internet care mi-a atras atenţia din prima. Nu este vorba de o nouă trupă muzicală, după cum ar crede unii, ci despre o echipă, în cazul acesta a celor de la CROS, care şi-a propus să facă din sistemul educaţional ceea ce n-au reuşit înaintaşii noştri prin atâtea reforme.  Sunt entuziasmaţi de ideea pe care au lansat-o şi au găsit repede promotori care să le susţină conceptul. Până la vizionarea propriu-zisă a filmuleţului, vă las în compania Cristinei Cristea, responsabilă de managementul proceselor, dezvoltarea oamenilor şi fundraising.

Vorbim în acest caz de un concept unic în România?

Universitatea Alternativă are la bază un model de învăţare creat de noi. Nu ştim să mai existe în România ceva asemănător.

De unde a pornit ideea şi care a fost nevoia care a stat la bază?

Aproape toţi membrii Universităţii Alternative au făcut voluntariat în organizaţii studenteşti, pe perioda studenţiei. Fondatorii CROS s-au implicat în tot felul de proiecte educaţionale în perioada 2003-2008. În toţi anii aceştia am fost în comisii ARACIS de evaluare a universităţilor, ca studenţi evaluatori, am căutat cei mai buni profesori pentru Gala Profului Bologna, am lucrat pe legea educaţiei ca membri din boardul ANOSR.

După 4-5 ani de stat în interiorul universităţilor şi a sistemului educaţional, în mintea noastră se crease o altă viziune despre cum ar trebui să arate o universitate, despre cum arată învăţarea unui tânăr. Ne doream un sistem în care tinerii să înveţe despre colaborare, despre autonomie şi libertate, să-i facă conştienţi de impactul şi responsabilitatea pe care fiecare dintre noi o avem în această ţară, despre cum să-ţi cauţi pasiunea şi atunci când o găseşti să te dedici pentru a face performanţă.

Nevoia noastră a fost ca tinerii să înveţe lucruri relavante, să devină oameni autonomi, care îşi conduc propria viaţă şi sunt fericiţi.

Ce rol ar juca această Universitate în sistemul educaţional curent?

Noi promovăm trei principii: autonomie în învăţare, colaborare şi impact în societate. Ne dorim să arătăm că se poate şi altfel. Se poate ca studenţii să-şi conducă propria învăţare şi să o facă responsabil, să aibă fiecare un traseu personalizat, se poate ca membrii din comunitatea universităţii să aibă încredere unii în ceilalţi, ca tinerilor să le placă să înveţe, ca mediul business să poată fi conectat la universitate şi practicienii pot contribui la procesul de învăţare al studenţilor.

Ne dorim să promovăm aceste lucruri în educaţia din România şi poate la un moment dat, universităţile publice să devină mai flexibile, să se deschidă mai mult, să se uite mai atente la nevoile şi dorinţele studenţilor. La nivel de cultură, să avem mai multă încredere unii în ceilalţi, să avem mai mult curaj, să ne punem mai multe întrebări, să fim mai orientaţi către valori.

Cei care am pornit pe acest drum, suntem conştienţi că schimbările nu se vor vedea în câţiva ani. Ne-am asumat această provocare şi investim în educaţie mulţi ani de acum încolo.

Care este modul de organizare şi practic cum ar arăta viaţa unui student la Universitatea Alternativă?

Să vă povestesc despre modelul de învăţare:

  • 248520_10151168813513769_61560052_nsunt 4 etape de dezvoltare Explorare, Acţiune, Tranziţie şi Măiestrie. (în loc de anul I, II sau III – studenții trec prin etape de dezvoltare, și stau în fiecare atât cât au nevoie, chiar dacă asta înseamnă 2 ani sau 4 luni);
  • sunt 3 principii care guvernează modelul şi pentru fiecare există mai multe programe de învăţare: Autonomie în învăţare, Colaborare în comuniţăţi de practici, Experienţe în viaţa reală, Mediu de învăţare.
    sunt 5 domenii: Resurse umane, Comunicare, Leadership şi Management, Educaţie şi Vânzări.
  • Fiecare student are un traseu personalizat de învăţare, în funcţie de ce are nevoie şi de ritmul lui. Un an universitar începe cu o şcoală de vară – Camp, de șapte zile. În Camp sunt prezenţi studenţii, mentorii, coach-ii, profesorii, parteneri şi este o experienţă concentrată a următorului an.
  • Sunt 5 atitudini pe care le trăim și despre care învățăm în cele 7 zile: Relating, Learning, Playing, Sharing, Dreaming.+
  • După acest Camp, ne întoarcem în Learning House, unde dăm startul tuturor experienţelor de învăţare. Fiecare student are la dispoziție un consilier care îl ajută să-şi crească autonomia în învăţare. Consilierii sunt studenţi care au trecut prin programul de autonomie în învăţare.

Formele de învăţare sunt gândite de echipa universităţii, iar conţinutul lor este propus de studenţi. În funcţie de nevoile de învăţare ale fiecăruia, îşi aleg cursurile, trainingurile, atelierele de care au nevoie. Într-un an, un student poate avea cam 100 de ore în întâlniri individuale, poate participa la peste 100 întâlniri ale comunităţii şi are acces la mai mult de 100 profesionişti din mediul de afaceri. Unii studenţi sunt tot timpul în Learning House, lucrând la proiectele lor, alţii vin la cursuri şi evenimente.

Ca forme de organizare, avem 3 comunităţi de practici – HRemotion pentru cei pasionaţi de resurse umane, New Media School pentru cei pasionati de comunicare şi Syncer School pentru cei care sunt atraşi de antreprenoriat, leadership şi management. Pentru a facilita interacţiunea studenţii sunt împărţiţi în 8 case – ca la Hogwarts – care concurează într-un joc social cu provocări, puncte, ranguri şi superputeri.

De ce credeţi că sunt atraşi oamenii în general de o astfel de iniţiativă şi îşi doresc să sprijine ideea?

Cred că felul în care vedem noi învăţarea şi educaţia este unul firesc pentru mulţi oameni. Aşa ar trebui să fie. De ce nu este aşa? Sunt multe răspunsuri şi nuanţe aici.

Cred că energia, entuziasmul şi dorinţa de a contribui la o lume mai frumoasă, mai bună este ceea ce îi face pe mulţi să investească din timpul lor în universitatea alternativă. Cred că văd o speranţă că lucrurile se pot schimba şi fiecare are nevoie de schimbarea asta. Cred că unii văd mai mult în viitor şi au încredere că treaba asta va creşte şi poate produce mult impact.

Care este follow-up pe care l-ar crea Universitatea? Practic, pentru ce anume pregăteşte studenţii?

217966_10151168813128769_1111434440_nUniversitatea Alternativă pregăteşte studenţii să se cunoască pe sine, să înveţe lucrurile cele mai relavante pentru cine vor să devină pentru a-şi conduce propriile vieţi. Profesional, cei care sunt pasionaţi de resurse umane, comunicare, vânzări, educaţie, învaţă despre domeniile astea de la profesioniştii din mediul de afaceri. Din ce în ce mai mulţi aleg să fie antreprenori şi vor să facă proiecte care să aibă impact în societate. De exemplu, Teo, Delia şi Silvia vor deschide o şcoală democratică în România iar Maxi va dezvolta o Academie a Sportului.

Practic, ambiţia noastră este ca Universitatea Alternativă să creeze oameni care să facă o diferenţă acolo unde ajung. Unii vor face o diferenţă în echipa în care vor lucra, alţii vor crea proiecte cu impact în societate.

Spune-mi mai multe despre echipa de organizare, cu ce vă îndeletniciţi voi, poate aveţi oportunităţi de voluntariat care merită să fie făcute cunoscute.

Echipa este alcătuită din 14 tineri, cu vârste între 22 şi 30 ani. Mi-e foarte greu să-ţi spun cu ce ne îndeletnicim. Facem tot ce e nevoie ca lucrurile să iasă: de la gândirea programelor de învăţare până la curăţenie în Learning House. Una dintre provocările noastre de acum este să atragem fondurile necesare universităţii alternative.

Educaţia este definită de Universitatea Alternativă ca fiind…?

Un proces în care tinerii se descoperă şi se creează pe sine iar noi ceilalţi – de la societate până la educatori – le creăm mediul şi le oferim resurse pentru a le facilita devenirea.

…şi filmuleţul mult promis:

Hotărâţi să vă înscrieţi? Aici aveţi link-ul potrivit.

Articole asemanatoare:

Tags: , , , , ,