Blogunteer.ro

Împreună spunem povestea voluntariatului din România!

ONG ID CARD : Asociaţia Komunitas

228206_201193269916080_5876291_nAtunci când comunitatea în care trăiești este în contradicție cu ceea ce cauți pentru a te dezvolta, dar și pentru a-i ajuta pe alții să se dezvolte, ce rămâne de făcut? Poți să te adaptezi, poți să cauți plin de speranță sau… poți să îți creezi chiar tu propria comunitate după bunul tău plac!

Acest lucru este posibil, dacă știi ce vrei să îmbunătățești și lupți pentru idealul tău – fapt dovedit de trei trei fete al căror vis a fost să schimbe ceva lumea în care trăiesc și ce metodă mai bună de a face asta, decât voluntariatul. Blogunteer v-a pregătit un interviu cu trei fete care au reușit să pună bazele unei organizații al cărei scop este dezvoltarea continuă a comunității, dar și a locuitorilor acestora – Asociația Komunitas.

Cum a luat naștere Asociația Komunitas?

Miruna Tirca: Asociaţia Komunitas este o organizaţie non-guvernamentală înfiinţată în anul 2006 de un grup de tineri cercetători din domeniul ştiinţelor sociale, mai precis din sfera antropologiei sociale şi a sociologiei; proiectele noastre se bazează pe un demers coerent de acţiune socială şi îşi propun să iasă din cadrul strâmt în care se manifestă de obicei ştiinţele sociale în România, punând accent pe dimensiunea aplicată a acestora şi pe facilitarea înţelegerii anumitor noţiuni şi mecanisme în rândurile tinerilor.

Am înfiinţat asociaţia în timp ce eram încă studenţi, pentru a ne crea o posibilitate de acţiune în paralel cu şcoala şi oportunităţile de acolo, care nu întotdeauna ni se păreau cele mai bune, dar şi ca o alternativa la cariera academică, sau cel putin ca o modalitate de a amâna această carieră mai mulţi ani şi a ne dedica între timp proiectelor sociale. Membrii activi ai asociaţiei sunt:Miruna Tirca (Preşedinte) – antropolog social, trainer educație non-formala, manager de proiecte ; Andreea Lipan (Coordonator de proiecte) – urbanist, arhitect, trainer educație non-formală; Georgiana Stoia (Coordonator de proiecte)- urbanist, trainer educație non-formală.

535996_435141299854608_1797897503_nGeorgiana Stoia: Înainte de a ajunge să lucrez în mediul ONG, am lucrat în firme de arhitectură și urbanism din București. Am fost dezamagită de tot ce am gasit acolo – a fost probabil și din cauză că perioada s-a suprapus cu boom-ul imobiliar din 2006-2008- simplu spus activitățile firmelor se contraziceau cu toate principiile dezvoltării durabile pe care le învățasem în timpul facultății (UAUIM – Facultatea de Urbanism).  Am început să caut alternative, specializări conexe și am ajuns în cele din urmă să fac practică în cadrul FPDL (http://www.fpdl.ro/) o fundație ce se ocupă în mare parte cu dezvoltarea locală în orașe mici și zone rurale. Am fost fascinată de proiectele și rezultatele lor și am hotărât să îmi croiesc drum în mediul ONG. Am lucrat apoi ca voluntar în ATU pentru aproape doi ani (http://www.atu.org.ro/en/ ). Am ajuns să lucrez în cadrul Asociației Komunitas în drumul meu prin diverse asociații care lucrau în domeniul urbanismului sau în domenii conexe. Am găsit aici contextul în care imi doream să lucrez și am profitat de profesionalismul și experiența Mirunei pentru a mă dezvolta sub umbrela Asociației Komunitas.

Care este scopul acestei asociații?

Miruna Tirca: Komunitas îşi propune să contribuie la transformarea societăţii şi îmbunătăţirea calităţii vieţii prin abordarea unor direcţii de acţiune precum:

(1) Educaţie non-formală prin activităţi culturale, artistice şi de explorare a mediului înconjurător;
(2) Educaţie urbană care militează pentru dreptul tuturor la oraş şi pentru politici urbane incluzive şi egalitare, axate pe nevoile cetăţenilor; folosirea activa a spatiilor publice.
(3) Educarea şi stimularea atitudini „Do It Yourself” prin mijloace audio – video;
(4) Cercetare socio-antropologică angajată;
(5) Promovarea comunicării multi-culturale şi crearea de contexte de interacţiune socială între grupuri sociale segregate şi grupuri avantajate din punct de vedere social şi cultural;
(6) Dezvoltarea unei atitudini participative a indivizilor la viaţa comunităţilor în care trăiesc;
(7) Intermedierea accesului la cultură pentru grupuri defavorizate şi acordarea de sprijin în creşterea vizibilităţii şi auto-reprezentării social-culturale a acestora;
(8) Conştientizarea problemelor de mediu şi încurajarea unui mod de viaţă prietenos cu mediul natural;
(9) Promovarea diversităţii socio-culturale ca o resursă majoră în problema stereotipurilor sociale negative între grupuri sociale diferite

Aplicăm metode non-formale de educație pentru elevi de școala generala și liceu, în parteneriat cu studenți de la diverse facultati.
1. Educație urbană pentru o mai bună înțelegere a spațiului urban, a relațiilor sociale dintr-un oraș și încurajarea participării la viața publică
2.Educație prin multimedia (film, fotografie, sunet) – proiecții de filme în școli și licee; proiecte în care elevii învață să realizeze materiale video pe diverse tematici sociale și fotografii etc.
3. Alte metode de educație folosite: jurnalism pe înțelesul elevilor de gimnaziu; educație ecologica; educație prin artă (teatru, dans, desen etc)

Alte preocupări:
•Analiza calității vieții în mediul urban, mai ales în comunități dezavantajate sau în cartiere mărginașe, prin cercetări socio-antropologice
• Antropologie vizuală, film documentar, video activism și VJing
•Organizarea de evenimente socio-culturale gratuite în spații publice
•Încurajarea mijloacelor alternative de transport

Povestește-mi despre un proiect al asociației. 

222376_201193366582737_3939173_nGeorgiana Stoia: Pe 1 septembrie 2012 am început proiectul „Sunt mic, dar mă implic!”. Este un proiect de educație urbană desfășurat în doua școli din Cartierul Tei; scopul final al proiectului fiind implicarea activă a elevilor în viața comunității. Realizăm ateliere cu elevii folosind în mare parte metode non-formale de transmitere a informațiilor:  proiecții foto-video, dezbateri, ore de lucru manual în cadrul cărora explicăm concepte de urbanism și arhitectură folosind forme și culori, activități de team-building și joculețe de stimulare a imaginatiei etc.

Îi încurajăm pe elevi să își construiască și să își exprime opinia legat de diverse teme prezentate în cadrul atelierelor, să aducă argumente pro și contra cu privire la exemplele prezentate în cadrul atelierelor. Atelierul nu are prezența obligatorie și totuși elevii continuă să participe și de multe ori aduc și câte un prieten căruia i-au povestit ce tare e la proiect. Mai mult decât atât, au solicitat să organizăm activități și ateliere suplimentare față de cele existente în proiect. Meritul nu este numai al nostru, alături de echipa de proiect se află și o puternică echipă de voluntari care ne ajută în organizarea și planificarea activităților, dar sunt și foarte activi în cadrul atelirelor.

Ca să vă dau un exemplu, am să vă povestesc despre unul dintre ateliere: este vorba despre atelierul „Am ceva de zis!” – în cadrul acestui atelier am dat ocazia elevilor să își transmită mesajele în cartier prin intermediul stickerelor (o formă de street art la îndemâna elevilor). Am organizat în cadrul atelierelor echipe formate dintr-un voluntar și 1 sau 2 elevi și, folosind laptopuri personale, voluntarii au ajutat elevii să-şi materializeze mesajele prin realizarea unui sticker. Rezultatele pot fi admirate aici: http://sunt-mic-dar-ma-implic.blogspot.ro/p/stickere.html .

Una dintre activitățile preferate ale elevilor a fost plimbarea urbană- deși a avut loc într-una dintre cele mai geroase zile ale anului. În cadrul plimbării am făcut o incursiune în istoria Bucureștiului vizitând și discutând despre Curtea veche, Hanul lui Manuc, Lipscani; am văzut filmul Persepolisia  proiectat în cadrul unui festival de film pentru copii organizat de Asociația Translucid pe Dianei 4, și am urcat la etajul 21 al Intercontinentalului unde am discutat despre Bucureștiul spațial, țesut și repere. Mai pe larg despre acest atelier : http://sunt-mic-dar-ma-implic.blogspot.ro/2013/01/atelierul-10-plimbare-urbana.html

Proiectul a debutat cu un workshop în cadrul căruia au fost produse obiecte de mobilier urban realizate din materiale reciclate (detalii aici: http://sunt-mic-dar-ma-implic.blogspot.ro/2012/09/workshopul-experiment-interventii.html ) și se va încheia la 1 iunie 2013 cu 2 intervenții în spațiul public din cartier planificate de elevi și coordonare de echipă de proiect.

De ce considerați voluntariatul important pentru dezvoltarea comunității în care trăim?

Georgiana Stoia: Voluntarul este în primul rând membru al comunității, el acționeaza pentru a îmbunătăți situatia în care se află el în contextul comunității. Este important pentru fiecare membru al comunității să înteleagă faptul că schimbarea vine din interiorul comunității și orice individ poate fi factorul care genereaza schimbare. Ong-urile, voluntarii și proiectele sunt cei care încearcă să trezească comunitatea, cei care spală lucrurile în public, cei care subliniază defectele. Însă munca voluntarului nu se termină niciodată odată cu proiectul, indiferent dacă lucrează în cadrul unei asociații sau pe cont propriu în comunitate. În concluzie „voluntarul” este esențial în dezvoltarea comunitară.

Ce planuri aveți alături de asociație pentru dezvoltarea comunității?

Georgiana Stoia: Timp de 4 ani, Komunitas a lucrat în cartierul Ferentari; s-au realizat mai ales proiecte de educație non-formală adresate copiilor de la școlile din cartier, dar și proiecte de dezvoltare comunitară. În vara anului 2011 s-a încheiat ultimul proiect al asociației derulat în acest cartier:

http://www.din-inima-cartierului-meu.blogspot.ro/

 

Din 2012 am început să lucrăm în alt cartier bucureștean: Tei. Am realizat o strategie pe 5 ani în anul 2012 care cuprinde în mare parte proiecte și evenimente organizate în cartierul Tei. În cadrul acestei strategii, prioritatea o reprezintă activarea comunității de toate vârstele și categoriile sociale. Am început implementarea strategiei cu proiectul „Sunt mic, dar mă implic!” al cărui beneficiari direcți sunt copiii cu vârste cuprinse între 10-14 ani. Conform strategiei, urmează să dezvoltăm activități și evenimente destinate elevilor de liceu, studenților cazați în căminele studențești din cartier, vârstnicilor și copiilor de la centrele de plasament din cartier, dar și evenimente organizate în spații publice, de care vor beneficia și alți locuitori ai cartierului.

Doriți să transmiteți un mesaj către voluntarii de pretutindeni?

Georgiana Stoia: Dacă vrei să faci voluntariat, alege-ți un domeniu și un colectiv în cadrul căruia să poți lucra cu plăcere. Îndreaptă-te spre activități și proiecte care să răspundă nevoilor tale actuale, fii voluntar pentru cauze în care crezi; în felul ăsta nu te vei plictisi și nu vei simți nevoia să alergi printre asociații.

Dacă doriți să vă alăturați colectivului nostru, iată adresa unde ne puteți contacta: voluntar.komunitas@gmail.com

 

Articole asemanatoare:

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,